Kan je nadat je bent flauwgevallen onbewust je spieren aanspannen?

Hallo,

Ik was met een vriend een wedstrijdje onderwater zwemmen aan het doen.
Uiteindelijk ben ik weer boven water gekomen na 45 meter onder water te hebben gezwommen.
Ik heb lucht gehapt, maar ben weer onder water gezakt, en buiten bewustzijn geraakt.
M'n vriend heeft me naar boven gehaald, waarna ik op de kant al m'n spieren spande, en waarna ik weer bij kwam.
Ik was eigenlijk meteen weer helder, en kon zo weer verder lopen.
Ik heb zelf niet het gevoel gehad dat ik echt weg was, maar het leek net of ik aan het dromen was, en daar opeen weer uit wakker werd.

Dat ik bewusteloos raakte, is nog wel te verklaren.
Waarschijnlijk komt dit doordat de hoeveelheid koolstofdioxide die je uitademt, teveel verschilt met de hoeveelheid verse zuurstof die je weer inademt.
Maar weet iemand ook hoe het kan komen dat je al je spieren spant terwijl je bewusteloos bent? Kan dit komen doordat je weer bij bewustzijn komt?

Groet,
Sander17

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
Je had heel veel geluk dat je vriend er was, anders was je nu dood geweest.
Dat met de spierspanning zou iets met adrenaline geweest kunnen zijn.

Antwoorden (1)

Er is een verschil tussen een flauwte en echt bewusteloosheid. Een flauwte is kortdurend. Maar stel je valt flauw in het water, dan kun je niet gelijk bij kennis komen. Ik weet niet hoe lang het geduurd heeft dat je in het water lag. Maar als dit niet heel lang geduurd heeft en je zo snel weer bij je positieven was, vermoed ik dat dit eerder een flauwte was (vanwege zuurstofgebrek) dan echte bewusteloosheid.

Beter gezegd kun je bewusteloosheid omschrijven als een langdurige flauwte.

Door het herstellen van de zuurstoftoevoer kwam je weer bij.

Er werd weer zuurstof in je lichaam verwerkt, toevoer naar je spieren werd weer genormaliseerd.

Let wel op! Is de oorzaak echt het zuurstoftekort geweest? of iets anders? Want in principe hapte je al naar adem toen dit gebeurde. Of merkte je onder water al dat je tegen het randje aan zat, dan kan deze zuurstoftoevoer net te laat geweest zijn, omdat er na inademing toch nog een korte periode zit, voordat dit weer je hersenen bereikt.

Zeker ivm de spieraanspanning, kan een reflex zijn van het aansturen van je spieren na het herstellen van de zuurstoftoevoer. Maar met zekerheid kan dit niet. Het kan ook alles bij elkaar een lichte epileptische aanval zijn.

Kortom spiertrekkingen bij een flauwte zijn niet vreemd. Maar onderschat het niet en ga niet zelf conclusies trekken mbt de oorzaak van de flauwte.
sterredag