Gedragen mensen zich zoals zij willen dat anderen zich ook gedragen?

Doen en zeggen we dingen omdat we onze leefstijl over willen brengen op anderen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat zou nog eens een verbetering geven. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die het kunnen opbrengen zich te gedragen zoals ze willen dat anderen zich gedragen. Hoe je je gedraagt wordt ook bepaald door gevoelens, vooroordelen, aangeleerde reacties enzovoort. Allemaal dingen die niet direct gevolg zijn van de 'verstandelijke gedeelte van de wil'. Wat we willen is al onderhevig aan verschillende invloeden. Heel vaak kunnen we heel goed beredeneren wat we willen dat er gebeurd maar meestal begint dat met de wil. Het is een achteraf beredeneren, naar de wil toe redeneren. Als we het hebben over zo willen we dat anderen zich gedragen dan is dat vaak vanuit wat wij willen ondervinden. Onze gedragingen worden van binnenuit gestuurd, als we ons zouden gedragen zoals we willen dat anderen zich gedragen dan is dat van buitenaf. Alsof je je eigen gedrag via een weerspiegeling bestuurd. Het lijkt mij vrij ongezond als mensen dat doen. Het maakt dat je niet luistert naar je eigen gevoel, maar continu alles onder controle probeert te houden.

Ja, de meeste mensen denken van zichzelf dat ze een redelijk besef hebben van normen en waarden, en van algemene fatsoensnormen. Ook denken de meeste mensen van zichzelf dat ze dit uitdragen, en een bijdrage leveren , of een voorbeeld zijn voor het maatschappelijke leven. Als iemand een keer iets doet wat minder aanvaardbaar is volgens de algemene norm (voorkruipen in de rij bijv) dan worden hier excuses voor aangevoerd. (ik had haast, ik had niet gezien dat er een rij stond ed). OOk bij serieuzere misstappen zoals inbraken zal de dader zich beroepen op welk excuus dan ook, maar hij kon er eigenlijk niets aan doen, de omstandigheden dwongen hem om dit te doen. Dus ja, de meeste mensen gedragen zich zoals zij wilen dat anderen zich ook gedragen, "wat gij niet wilt wat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" is nog steeds een gezegde dat opgaat.

De Nederlandse overheid geeft hierin het 'goede' voorbeeld; zij zouden graag willen dat wij hun manier van denken overnemen met uitzondering van hun manier van ons geld uitgeven! In Europe staat we op eerste plaats van de 'betuttelings'-lijst. Een goed voorbeeld is het dragen van autogordels; in Engeland krijg je bij het niet dragen meestal een waarschuwing en een 'preek' dat het beter is voor je gezondheid, In Nederland merk je alleen maar dat het beter voor je portemonaie is.

Nee hoor, we zijn er heel goed in om veel kritischer naar anderen te kijken dan naar onszelf.

Opvoeden is voor het overgrote deel een kwestie van 'voorleven' en dat zijn de meeste ouders zich bewust. Ook leraren proberen dat de hele dag. Dus voor kinderen geldt dat zeker. Ik denk niet dat we ook de hele dag onderbewust bezig zijn onze leefstijl op volwassenen over te brengen.

Tja, sommige doen dat wel, andere doen dat niet. Ik denk wel dat mensen ernaar streven om goed gedrag te vertonen waarvan ze hopen dat het anderen tot voorbeeld strekt. Maar het is moeilijk om van jezelf te zeggen of je zo iemand bent. Vaak zijn we inderdaad kritischer voor anderen dan voor onszelf. Dat is zelfs een zo bekend verschijnsel dat psychologen er een naam voor hebben bedacht: de fundamentele attributiefout. Het komt onder meer omdat we onszelf zoveel beter kennen dan anderen, en begrijpelijk, onszelf meer vergevingsgezind zijn. Toegevoegd na 55 minuten: Verder geldt het wederkerigheidsprincipe, wat wellicht meer to the point is. Dat komt er op neer dat we iets doen voor een ander, in de hoop dat dat onszelf ook iets zal opleveren. Omgekeerd geldt ook, dat we al snel het gevoel hebben dat we bij iemand in het krijt staan als die persoon iets voor ons heeft gedaan. Dit moet wel voor alle mensen gelden, want het geldt ook voor bepaalde diersoorten waar we vanuit evolutionair oogpunten een voorouder mee delen, met name aapsoorten zoals de chimpansee.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundamentele_...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reciprociteit

Enige aanpassing vindt altijd wel plaats, en wat beinvloeding over en weer. We zijn sociale wezens nietwaar.

Je moet de mensen nemen zoals ze zijn Maar niet zoals ze wezen moeten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100