kun je ook een teveel aan voedingssupplementen gebruiken?

waar merk je dat dan mogelijk aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

"Een voedingssupplement is geen vervanging van een gevarieerde voeding of van een ongezonde leefstijl", of iets van die strekking staat er vaak op de verpakking. Daar ben ik het mee eens maar zelfs met een optimale voeding lopen we de kans op tekorten. Omdat bovendien maar weinig mensen die zo'n optimaal voedingspatroon volgen valt het gebruik van supplementen te overwegen.

Echter, je kunt ze inderdaad overdoseren, hoewel de grens bij de meeste vitamines en mineralen niet al te kritisch is. Met name zwangere vrouwen moeten oppassen voor teveel vitamine A en, zoals al aangegeven, worden de vetoplosbare vitamines makkelijker in het lichaam opgeslagen waardoor je gezondheidsproblemen kunt krijgen. Ook combinaties van vitamines en mineralen of van verschillende mineralen zijn belangrijk. Ze kunnen elkaars werking versterken, aanvullen maar soms zijn bepaalde combinaties aan te raden om evenwichten niet te verstoren.

Grofweg kun je voor twee 'leren', systemen kiezen bij het gebruik van supplementen: de gangbare, door overheid en Voedingscentrum gehanteerde, die uitgaat van lage doseringen en de orthomoleculaire leer die hoge doseringen hanteert.

Verder kun je aminozuren, enzymen en orgaanpreparaten nog onder de supplementen rekenen. Kijk eventueel eens op onderstaande website waar erg veel kennis over supplementen staat, ook in de fitness- en sportschoolsfeer.

Tenslotte veroorzaakt vitamine C GEEN nierstenen. Dat sprookje is ooit geboren uit een verkeerd uitgevoerd onderzoek. Ik gebruik al jaren enkele grammen per dag. Met vitamine C en een multi dek je de meeste (eventuele) tekorten wel af.

Toegevoegd na 2 dagen:
Niet alleen zwangeren maar ook kleine kinderen, mensen met een donkere huidskleur, vrouwen in de overgang en ouderen lopen een grote kans op vitaminetekorten. Dat is een teken dat de officiële aanbevelingen op zijn minst aan de krappe kant zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan echter is dat niet bevordelijk voor de gezondheid. Teveel van bepaalde mineralen en/of vitaminen kunnen een negatief effect op de gezondheid hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
teveel zou je kunnen merken door bijvoorbeeld vermoeidheid. Het is afhankelijk van welk voedingssupplement je teveel neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met voedingssupplementen je uiterlijk zo gaat veranderen, dat je er als een gigantische bodybuilder uit gaat zien, zonder dit door veelvuldige training te ondersteunen, ben verkeerde bezig. Je gebruikt dan duidelijk te veel rommel, en daar kom je later ook nog wel achter. Heb eens een reportage gezien van een of andere Engelander, die het met alleen trainen niet snel genoeg vond gaan.........
Op het laatst was hij nog een wrak.
jc54
13 jaar geleden
Zoals bij alles geldt ook hiervoor: TEveel is niet gezond.
Zeker met vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) moet je oppassen (wateroplosbare vitamines kun je uitplassen - bij flinke overdosering kan dat ook een probleem zijn, zeer hoge doses vit. C zouden tot een groter risico op nier- en of blaasstenen leiden).

Hier staat een overzicht van diverse mineralen: http://www.natuurlijkerwijs.com/mineralen.htm , je kunt ze aanklikken en kijken waar ze voor dienen, in welke dosis ze giftig zijn en wat de verschijnselen zijn, en of er wisselwerkingen zijn met andere mineralen.

Ik zou zelf alleen supplementen gebruiken als ik een duidelijk aantoonbare reden heb om dat te doen, dus niet standaard een multivitaminetablet als ik verder gezond eet of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke gram aan voedingssuplementen is teveel in ons land.
We beschikken over een zeer ruim assortiment aan voeding. Zo ongeveer alles is verkrijgbaar en dus hoeft er niets uit een potje te komen.
Waar je een teveel aan voedingssuplementen vooral aan merkt, is aan je portemonnee.
Het is pure geldklopperij en slaat helemaal nergens op.