Waarom hebben stoffen als urine, neusslijmvlies, oorsmeer bijna dezelfde gele kleur?

Onze tranen zijn vrij doorzichtig. Andere stoffen van onze lichaam zijn vrij opvallend geel, denk aan neusslijmvlies, oorsmeer, urine, hoe komt de lichaam aan deze kleuren? Hebben deze stoffen iets gemeen met elkaar waardoor ze nu juist geel worden en niet een andere kleur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
ronron1212
11 jaar geleden
Nog nooit gezien dat die kleur gelijk is is volgens mij altijd anders van kleur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist pies is wit of geel
Oorsmeer bruin
Slijmvlies wit

Het beste antwoord

Een slijmvlies, dus ook een neusslijmvlies, behoort roze te zijn. Snot daarentegen kan een geel/groene kleur hebben als je een bacteriële verkoudheid hebt. Normaal gesproken is snot doorzichtig.

Urine is normaal licht geel van kleur, vanwege de afvalstoffen die erin zitten. Een van de afvalstoffen die voor de gele kleur zorgen is bilirubine, een afvalstof met een intens gele kleur die overblijft na de afbraak van hemoglobine (de rode bloedkleurstof) uit de rode bloedcellen. Het afvalstof wordt in de lever verwerkt en daarna uitgescheiden via de urine. Dit stofje is tevens de reden waarom mensen een gele kleur krijgen als ze problemen hebben met de gal of lever. Ook urobiline en porfyrine zorgen voor de gele kleur van urine. Hoe donkerder geel de urine, hoe geconcentreerder die is

Oorsmeer is een mengsel van talg, haartjes en afgestoten huidschilfers en heeft inderdaad een gele of geel-bruine kleur. Dit is niet zozeer een afvalproduct, maar wordt met een doel geproduceerd, want het beschermd het oor tegen vocht, stof, vuil, shampoo, insecten, uitdrogen van de huid, het instant houden van de zuurtegraad en het beschermen tegen bacteriën en schimmels.

De drie stoffen hebben dus weinig met elkaar gemeen, maar ieder heeft zijn eigen reden waarom die een gele kleur kan hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Urine is geel omdat ;De meeste kleurstoffen die met het voedsel in ons lichaam worden opgenomen, worden
afgebroken en komen niet meer als kleurstof in de urine terecht. Daarom is urine geel
en niet oranje als je sinaasappelsap drinkt bijvoorbeeld.
Oorsmeer is geel bruin omdat.
Oorsmeer (ook oorwas of cerumen) is de stroperige vloeistof in de gehoorgang en bestaat uit een mengsel van keratine, collageen, haartjes en talg uit huidschilfers. Het wordt gemaakt door oorsmeerklieren, waarvan er 1000 tot 2000 in het menselijk oor voorkomen.
Doorgaans is oorsmeer van het vochtige type. Bij ouderen en mensen uit Azië (specifieker van Mongools-Aziatische afkomst) is oorsmeer droog en korrelig. Deze eigenschap, omdat het vastgelegd is in de genen, wordt soms gebruikt door antropologen om migraties van mensen uit deze regio te volgen.
De functie van oorsmeer is de bescherming van de huid in de gehoorgang tegen vocht en beschadiging. Stof, bacteriën en virussen van buiten het oor worden in het oorsmeer opgenomen. Ook houdt oorsmeer het trommelvlies soepel.
Oorsmeer heeft bij het droge type doorgaans een grijze kleur; bij het vochtige type is de kleur licht-bruin, honingachtig. Hoe ouder het oorsmeer, hoe donkerder bruin het wordt. In het oorsmeer bevinden zich onverzadigde vetzuren, die door contact met de lucht geoxideerd worden en dat heeft een diepere kleur bruin tot gevolg. Bij oren die niet regelmatig worden gereinigd, kan de kleur zelfs bijna zwart worden, als gevolg van de opname van stof, dode cellen, afbraakproducten van bacteriën en haarfragmenten.
Onnodig 'reinigen' van de gehoorgang met wattenstaafjes kan de gehoorgang doen verstoppen. Hoewel er een sterke, bijna dwangmatige, neiging tot peuteren kan ontstaan bij ernstige jeuk, is het aan te bevelen hieraan niet toe te geven. Het peuteren leidt juist tot een verhoging van de oorsmeerproductie. Hooguit zou men aan de oorlel kunnen 'jutteren'. Als het jeuken niet over gaat betekent dit dat de zuurgraad van het oorsmeer 'van slag' is. Een bezoek aan een arts is in dit stadium aan te raden.
[bewerken]Trivia
Oorsmeer is bruikbaar als remedie tegen gebarsten lippen. Om voor de hand liggende redenen is het geen populaire remedie, maar het wordt desondanks wel als zodanig gebruikt door survivallers in situaties alwaar men tracht te overleven in de natuur.[1]
Zie de categorie Ear van Wikimedia Commons voor meer mediabestanden.
Dus het is meer toeval dat het allebei geel is. Slijnvliesneus is wit behalve bij een i
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt helemaal niet.
Snot uit je neus kan ook doorzichtig zijn. En is dat meestal ook. Behalve bij verkoudheden of allergie.
Urine hoort niet heel erg geel te zijn.
Oorsmeer is niet geel, eerder bruin.

Zeker hebben deze stoffen iets gemeen.
Het zijn allemaal manier om afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen.
Als je ziek bent, dan komen er dus ook ziekteveroorzakers mee.
Maar geen van deze drie stoffen hoort bij een gezond persoon opvallend geel te zijn!!

En de rest van je afvalstoffen, zoals zweet, die zijn ook niet geel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn, een antwoord dat klopt en ook nog aan te horen is. +