Kan een allergische reactie geconditioneerd zijn? En dan bedoel ik niet (alleen) een conditionering van het immunsysteem. Zie uitleg.

Bijvoorbeeld: Je bent allergisch voor honden. Je krijgt bezoek van mensen waarvan je weet dat ze een hond hebben. Ga er van uit dat deze mensen gedoucht geen hondenharen o.i.d. aan zich hebben kleven. Je verwacht dat ze de hond meenemen. Je associeert deze mensen met hun hond en dus met jouw allergie.
Kun je al bij het zien van deze mensen allergische (lichamelijke) reacties vertonen?
Je kunt een allergie beschouwen als een conditionering van het imuunsysteem. Maar in mijn voorbeeld gaat het om een andere conditionering.
Kan een allergische reactie een soort pavlov-reactie zijn, maar dan niet bij de hond, maar bij jou.

Toegevoegd na 22 uur:
Ik heb een bevestiging van mijn vermoeden gevonden:
http://books.google.nl/books?id=QnxF33Aa7rwC&pg=PA60&lpg=PA60&dq=pavlov+allergie%C3%ABn&source=bl&ots=bhmy1-3Jvz&sig=hj-fROHzyoPdAfnmfXcpSw6-2w4&hl=nl&ei=XDRETIixC46lOLr5vZUN&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CCEQ6AEwAg#v=onepage&q=allergie&f=false
Dat een allergie gegeneraliseerd kan worden, waarmee overigens een allergie op zich nog niet 'denkbeeldig' wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In je vraag ligt het antwoord al bijna besloten. Conditionering (Pavlov) is inderdaad het sleutelbegrip. Er zijn verhalen bekend van mensen die allergisch waren voor katten en tranende ogen kregen en begonnen te niezen bij het zien van een kat op het witte doek in de bioscoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan zou het zoiets worden als: ik krijg al pukkels als ik hem zie. (maar dat is dan bij wijze van spreken).
Nee, ik denk niet dat vlekken en eczeem conditioneringen zijn. Daar komt wel degelijk een allergische reactie aan te pas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Absoluut. Je lichaam kan zich van alles 'verbeelden'. en daar op reageren. Dus als je je geest verteld: ik ga weer een reactie krijgen, kan je lichaam daar alleen al op gaan reageren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is ook de reden waarom er in medisch onderzoek gebruikt gemaakt wordt van een lacebo, en niet gewoon de ene groep wel behandelt wordt, en de andeere groep niet. Door niet te weten of je al dan niet mediijnen krijgt, wordt je lichaam niet door je geest beinvloedt)