De opa van een goede vriendin is vanochtend overleden. Wat kan ik het beste doen om haar een beetje op te vrolijken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Niets. Je moet haar de tijd geven om het verdriet te verwerken. Toegevoegd na 1 minuut: Denk aan aandacht en begrip, maar niet aan opvrolijken.

Als ze een prater is veel naar haar luisteren, haar troosten, er voor haar zijn. Veel meer kun je denk ik niet doen. Als ze zich ietsje beter voelt kun je haar misschien mee nemen om een dagje te winkelen of naar de bioscoop of zoiets. Zodat ze haar gedachten even kan verzetten.

Het beste is haar gewoon te ondersteunen in deze moeilijke tijd. Ik denk dat je zelf wel weet of ze het fijn vind hier over te praten of juist niet. Laat haar weten dat je er in ieder geval voor haar bent, dan kan ze zelf beslissen of ze er over wil praten en weet ze dat je haar steunt

je kunt haar niet opvrolijken.... ze is heel erg verdrietig, en als je haar wilt ondersteunen zou je naar haar verhaal kunnen luisteren, je medeleven tonen, en vragen of je iets voor haar kunt doen. Geef haar de tijd om gewoon verdrietig te zijn, dat is heel nuttig. Jij vind het waarschijnlijk vervelend om haar zo verdrietig te zien,maar geef haar de tijd.

Het is vanmorgen gebeurd. Dan is het nog zo ontzettend vers dan moet je haar niet willen opvrolijken Je moet haar troosten en er voor haar zijn. Laat zien dat jij een vriend van haar bent en er voor haar bent.

Niets. In het begin moet je zelf de tijd hebben om bij te komen, komt iedereen dan word je verdriet vele malen erger. dit is het beste wat je kan doen. wat ze altijd leuk zou vinden, is een kaartje, of ander berichtje.

Als je iets voor haar wil betekenen kun je het beste laten weten dat je met haar meeleeft (sms-je, bloemetje, laartje, telefoontje) en er voor haar bent als ze daar behoefte aan heeft. Als ze later behoefte heeft aan wat afleiding kun je misschien iets gaan doen wat jullie allebei leuk vinden. Lekker middagje shoppen :-)?

Mag ik je een goede raad geven? Probeer nooit iemand die een rouw-proces meemaakt ¨op te vrolijken¨. Dit zal als harteloos worden ervaren en een breuk kunnen veroorzaken tussen twee of meerdere mensen die in een ¨normale¨ situatie gewoon met elkaar omgaan. Uit je vraag blijkt dat het een goede vriendin betreft. Ga, om haar te ondersteunen, met haar door het rouwproces (zover je het kan dragen, natuurlijk). Groet (en sterkte), linuxtic

Opvrolijken? Als een dierbare is overleden ben je helemaal niet in de stemming om te worden opgevrolijkt. Ik zou haar even bellen, en vragen of het haar helpt als je even bij haar bent. In dat geval kan je gewoon bij haar zijn. Gewoon 'zijn' is dan meer dan genoeg, als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien wil ze gewoon wel even alleen met haar familie zijn. Laat haar dan gewoon met rust, voorlopig. Stuur een lieve kaart, zodat ze weet dat je er voor haar bent als ze daar aan toe is.

Niets, vandaag en misschien ook morgen en overmorgen zal ze zich waarschijnlijk vooral down willen voelen en absoluut niet de behoefte hebben aan enige vorm van gezelligheid. Wat je wel kan doen is aangeven dat je voor haar er bent.

Laat haar even verdrietig zijn.. Dat zal zo nog wel een tijdje blijven.. Pas als je denkt dat ze erin blijft hangen, zou ik proberen haar uit haar depressieve gevoelens te trekken.. Neem der mee shoppen, doe spelletjes, ga naar de bioscoop.. Gewoon de dingen die jullie altijd deden, en waar jullie samen lol kunnen hebben :-) Ga niet proberen iets te forceren, dat maakt het alleen maar ongemakkelijk voor jullie allebei!

gewoon er zijn voor haar.ga naar haar toe en luister of ze t op prijs stelt dat je er bent.vang haar op als ze het moeilijk heeft,praat erover.vraag anders of ze zin heeft om mee te gaan de stad in om haar hoofd ergens anders naar te verzetten of dat je haar ergens mee kan helpen.

Niets. Het is een natuurlijke gebeurtenis en het verdriet daarbij is ook natuurlijk. Heb je niets aan, maar zij ook niet als je haar haar verdriet niet laat hebben. Je zou een strandwandeling kunnen maken (of boswandeling of zo iets) en haar de gelegenheid te geven uitgebreid over haar opa te praten. Opvrolijken is geen optie. Geef haar de gelegenheid haar verdriet te verwerken. Schenk er aandacht aan en duw jezelf een beetje naar de achtergrond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100