ik kan niet zo snel slapen.

Ik lig wel 1 uur of 2 op bed en val nog steeds niet in slaap. Ik heb geen slaapproblemen. Maar ik vind het erg vervelend. Als ik niet kan slapen ga ik heel vaak hallucineren. Als ik me hallucineer wordt ik vaak bang en durf ik niet meer in het donker te slapen. Is dit normaal?

En wat kan ik allemaal doen om sneller te slapen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (10)

Ontspannen naar bed gaan en jezelf moe maken door:

Een half uur voordat je gaat slapen niet meer voor een scherm als TV en PC zitten

Voordat je naar bed gaat een warm bad of een warme douche nemen.

Wanneer je in bed ligt nog een boekje lezen of een puzzeltje maken.

Als je klaar bent met lezen nog een rustgeven muziekje luisteren en je bent zo in slaap.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sex of mastruberen helpt wel om beter in slaap te komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij niet echt normaal.
Als je last blijft houden moet je misschien even langs de dokter.
Misschien kan hij je er iets voor geven.
Wat je zelf kun doen is geen caffeine houdende dranken drinken voor je naar bed gaat.
Zoals cola en energydrink.
Probeer eens warme melk te drinken of een speciale thee van kneipp voor het slapen gaan.
Of ga eens lekker in bad of neem een douche.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat jij moet doen is niet op je bed gaan liggen wachten tot klaas vaak langs komt
maar die tijd wanneer je nog geen slaap hebt anders gaan invullen b.v
een boek gaan lezen of een laatste buiten wandeling maken je gedachte niet fixeren op dat je moet slapen maar opblijven todat je zo moe word dat als je gaat liggen in slaap valt.
en t drinken van kamillethee helpt ook met ontspannen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je
Dat heb ik ook een tijd lang gehad. Later ben ik er achter gekomen dat het kwam doordat ik vlak voor het slapen nog te msn'en of film te kijken op de pc. Dus stop ik elke dag een half á een uur voor het slapen met achter de pc zitten. En ga ik even lezen of tv kijken. Misschien is dat een idee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat lezen toch het beste is om te doen.
ook al vind je dat verschrikkelijk dan moet je dat vooral doen!! want ik val snel in slaap als ik ga lezen want ik vind het verschrikkelijk :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken dit probleem. heb ik ook altijd gehad.
sinds een week of 2 ga ik iets later naar bed, lees nog even en daarna ben ik moe en val snel in slaap.
ik was ook altijd nog aan het denken over van alles, en zag dan de tijd op de wekker voorbij gaan en maar denken van ik moet slapen.
maar ik ga dus iets (half uur) later naar bed toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste.. Hoezo heb je geen slaapprobleem?? Volgens mij beschrijf je net je slaapprobleem.. Niet in slaap kunnen komen is ook een probleem..

Maar..
Waarschijnlijk word dit veroorzaakt omdat er nog te veel indrukken van die dag in je hoofd rondspoken. Probeer eens in een dagboekje te schrijven voor je naar bed gaat, of als je al in bed ligt..
Ik denk dat je met hallucineren het 'rampdenken' bedoelt..

Mijn psycholoog heeft me iets geleerd waar ik heel veel aan heb gehad.. Stel jezelf de vraag, wat is het ergste wat op dit moment zou kunnen gebeuren?
En wat is het beste wat zou kunnen gebeuren?
Wat is het meest waarschijnlijke dat zou kunnen gebeuren?
Vaak word je daar heel rustig van..

Ook kun je een cd opzetten die je een soort hypnose nabootst.. Ik heb er een van Ad Visser.. De cd zegt je dan in een goede houding te gaan liggen, al je spieren 1 voor 1 te ontspannen, en al je gedachten uit je hoofd te bannen..

Hoop dat je er iets aan hebt! Succes in ieder geval en slaap lekker straks! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet in het donker durft te slapen doe je de lamp aan. Een spaarlamp neemt niet zo veel stroom. Verder heb je misschien niet zo veel slaap nodig als je denkt. Misschien ga wat later naar bed of kom wat eerder uit bed. En wacht rustig af totdat je in slaap valt. Niet zenuwachtig worden. Een nacht zonder slaap is niet zo erg. Ga de volgende dag dan wel met het openbaar vervoer.
13 jaar geleden
Beste Maa,

Volgens recent Amerikaans onderzoek hebben we minimaal 8 uur slaap nodig, maar we slapen niet non-stop; we worden vaak wakker. De onderzoeker adviseert daarom om 9 uur van te voren op bed te gaan voor het waken. (kan bron even niet vinden)

Maar volgens mij is er bij jou meer aan de hand. Uit je vragen kan ik afleiden dat je slaapproblemen hebt, te zwaar bent, concentratie problemen hebt en jezelf verlegen/stil vindt. Al deze problemen hangen met elkaar samen. Samengevat: je bent niet tevreden met jezelf.

Dit resulteert in stress waardoor je concentratie afneemt, waardoor je slaapproblemen krijgt (van te weinig slaap kom je weer aan). Van deze problemen krijg je nog meer stress waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.

Ik denk dat een van je bronproblemen je sociale angst is. Probeer daadkrachtig aan oplossingen te werken. Neem je leven onder de loep en wees kritisch, kijk waar je niet je best doet.