Waarom gaat men jaarlijk wel voor medische controle naar tandheelkunde en niet voor een jaarlijkse medische controle naar de dokter?

of om het halfjaar etc.
dit vroeg ik mezelf al eens af, bij de tandarts word erom gevraagd of je om het (half)jaar komt. Bij de dokter moet je alleen komen als jezelf iets mankeert. Als er een jaarlijkse controle is dan kan toch veel meer voorkomen worden?

zelf denk ik dat er geen jaarlijkse controle voor het lichaam/hoofd etc. is; omdat het te hoog in de kosten oploopt.

wat is jullie antwoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er is voor vrouwen al de controle op borst-en baarmoederhalskanker. Andere ziektes kunnen gewoon niet zo vroeg opgespoord worden.Of het zou een vals beeld van veiligheid geven: ik ben gekeurd dus mij kan niets meer overkomen.
De tandarts kan wel zien of je tanden nog recht groeien of zwakke plekken zien die gaatjes kunnen worden.
anneliez
11 jaar geleden
Over het algemeen hebben mensen zelf geen hulpmiddelen om te zien of ze gaatjes hebben, en ook geen verstand ervan. Dus is het beter om daar geregeld de tandarts naar te laten kijken. Het gaat om een beperkt deel van je lichaam, dat kan goed bijgehouden worden.

Maar de huisarts heeft de zorg voor de rest van je lijf. Het is ondoenlijk om al die delen jaarlijks te inspecteren. Een mens merkt vaak toch zelf wel dat er ergens wat aan de hand is. Je ziet het, voelt het, merkt beperkingen. Voor jou aanleiding om de dokter te gaan bezoeken.

Als je pas naar een tandarts zou gaan wanneer je last krijgt gaat je gebit sneller verloren dan wanneer het goed onderhouden wordt. Dus al met al goede redenen om daar twee keer per jaar voor controle heen te gaan.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja oke, ik snap wat je bedoeld. Helaas kan een mens zichzelf onvoldoende inspecteren en keuren vind ik! neem als voorbeeld huidkanker; melanoom. Dit is een kwaadaardige moedervlek, maar als je veel hebt. Bv op je rug dan valt die melanoom waarschijnlijk niet op. Met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarvoor hoef je niet naar de huisarts, dat kan iemand anders ook controleren elk half jaar. Stukken goedkoper!