Chirurg is een beroep. Je hebt algemeen chirurgen maar vaak zie je ook specialisaties, zoals orthopedisch chirurg, kaakchirurg, thoraxchirurg en neurochirurg. Operaties kunnen ook door andere specialisten worden uitgevoerd zoals gynaecologen. Op het moment dat een gynaecoloog een keizersnede doet of een baarmoederoperatie doet is hij of zij de operateur, degene die de operatie uitvoert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus het is ook een kundig iemand, ik dacht dat het een co-assistent was of een student die al af en toe een makkelijke operatie mag doen om het te leren, ik heb zelf pas een kijkoperatie gehad, en alle gesprekken met de chirurg gehad, en op de operatie tafel komt er iemand anders hij noemt zichzelf operateur om mij te opereren.

Andere antwoorden (2)

Bij een operateur denkt men aan de bediener van een machine bij voorbeeld een filmprojector. Vroeger misschien aan een chirurg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Operateur is een oude uitdrukking voor iemand die we nu chirurg noemen, net als een heelmeester tegenwoordig arts genoemd wordt. Een nog oudere benaming voor een chirurg is; breuksnijder of heelkundig bewerker ( 1858)
Het komt van het woord opereren;werken, bewerken.
Zo werd een operatie vroeger gezien als een' kunstbewerking der heelmeesters'.

Er zijn meer definities voor operateur.
Degene die machines bedient,
Filmdraaier, filmvertoner,
degene die zich bezighoudt met opslag be(ver)werking, aankoop, verkoop van goederen in een depot.
amc