Een eisprong wordt voorkomen bij een hormoonspiraal, blijft dit eitje bewaard?

Mannen kunnen kun hele leven zaad aanmaken en vrouwen krijgen bij geboorte een aantal eitjes mee, waar ze mee moeten doen. Bij een hormoon spiraal wordt (vaak) een eisprong voorkomen en komt er geen ei vrij. (Dat betekent dat het eitje in de eileider blijft, toch?) Betekent dit dat zolang de vrouw een spiraal heeft, de vrouw dus langer kinderen kan krijgen, na verwijdering van de spiraal?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (2)

Nee, een spiraaltje heeft geen invloed op hoe lang een vrouw kinderen kan krijgen.
Ten eerste, een spiraaltje remt vooral de innesteling; alleen hormoonspiralen remmen ook de eisprong. Maar ook al vindt er geen eisprong plaats, het rijpen van een nieuw eicel is al wel begonnen.
Ten tweede, het aantal eisprongen heeft sowieso geen invloed op hoe lang een vrouw kinderen kan krijgen. Een jonge vrouw heeft veel meer onrijpe eicellen (meer dan een miljoen) dan ze ooit kan laten afrijpen.
4 jaar geleden
Nee, eicellen worden niet bewaard. Ook niet door een vorm van anticonceptie.

De hele gedachte is anders.
Een vrouw wordt geboren met de totale voorraad aan eicellen. Er komen er geen meer bij. Het worden er steeds minder.
De ene wetenschapper praat over een paar miljoen bij de geboorte, een ander over een miljoen en weer een ander over 300.000. Per vrouw verschilt dit aantal ook.
Stel dat je geboren wordt met een miljoen eitjes. Deze beginnen al meteen te verdwijnen in het lichaam. Ook als je net geboren bent, een peuter, kleuter etc.
Jaarlijks (de getallen verschillen ook weer) worden er ongeveer 10.000 eitjes door het lichaam opgenomen. De hoeveelheid waarmee je geboren wordt, slinkt dus rap, elke dag. Dat gaat automatisch.
Als je als meisje uiteindelijk in de pubertijd komt, zijn de meeste eitjes al verdwenen, waarmee je geboren bent. Ook hier verschillen de getallen weer, maar er zijn dan bijvoorbeeld nog maar 400.000 over.
Deze eitjes blijven ook weer dagelijks verdwijnen. Dat proces gaat gewoon door.
Ofwel, het enkele eitje dat rijpt of niet rijpt door anticonceptie is te verwaarlozen.

Op een gegeven moment heeft een vrouw nog maar weinig eitjes over. Bij de ene vrouw gebeurt dit bijvoorbeeld bij 50 jaar en de andere vrouw overkomt dit al met 35 jaar.
Indien het aantal eitjes heel laag wordt, gaat het lichaam vanzelf veel minder oestrogeen en progesteron aanmaken. Dit is het begin van de overgang.

Kortom, vrouwen worden al geboren met een voorraad. Deze voorraad verschilt per vrouw. Dagelijks verdwijnen er vele vanzelf. Ben je geboren met een grotere voorraad, blijf je langer vruchtbaar dan wanneer je geboren wordt met een kleinere voorraad.
De enkele eitjes die voor een zwangerschap kunnen zorgen zijn dus te verwaarlozen.
Zijn er nog maar weinig eitjes, komt een lichaam in de overgang.

De eitjes zijn trouwens opgeslagen in de eierstokken van de vrouw.
Indien een vrouw een eierstok moet missen (bijvoorbeeld door een buitenbaarmoederlijke zwangerschap), zal zij veel eerder in de overgang komen.

Hoop dat het zo duidelijk is!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat verklaart een hoop! Bedankt :) Gek trouwens dat die eitjes gewoon worden opgenomen :O
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als vrouw hoef je er inderdaad niks voor te doen om ze te laten verdwijnen ;-)
Fijn dat het een hoop verklaard!