Wat is een handige manier om te communiceren als je niet kunt spreken?

Mijn vader wordt binnenkort geopereerd aan zijn strottenhoofd en zal enkele maanden niet kunnen/mogen spreken. Wat is een handige manier om toch te communiceren? Opschrijven had ik zelf al bedacht, maar wellicht heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld een Ipad of ander apparaat (waarmee niet gezegd is dat het perse een apparaat moet zijn).

13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel sterkte en beterschap voor je pa!
paulus811
13 jaar geleden
Dank je chelsea16, aardig van je.
paulus811
13 jaar geleden
Ikziejewel, hartelijk dank voor je mooie reactie en prima manieren om te communiceren. Ook een erg leuke foto trouwens, mooi beest!

Het beste antwoord

Er zijn al veel tips gegeven, waaronder een etch en sketch.
Ook de kaartjes met dingen die je vaak zegt zijn een goede optie.
Ook iets wat geluid maakt is misschien handig (niet dat jullie butler worden uiteraard) wanneer iedereen druk met zijn eigen ding bezig is, of in drukte (verjaardag, terras etc) is het handig als hij met bijv. een belletje of een toetertje geluid kan geven als hij wat wil zeggen.
Mijn tante kan al jaren niet spreken door ziekte, zij heeft een voice computer, ze typt in een programma wat ze wil zeggen en dan vertaalt de laptop dat naar tekst.
Maar aangezien het hier om een paar maanden gaat is dat wel een dure investering. (misschien wordt het door het groene kruis of de thuiszorg winkel wel aangeboden.

Waar je ook erg rekening mee moet houden is dat je je vader niet als een benadeeld persoon gaat behandelen.
Er is op zijn stem na niks mis met hem.
En licht zoveel mogelijk mensen in de omgeving in.
Als je vader normaal mensen vriendelijk groet en straks opeens stoicijns doorloopt kunnen mensen hier hun eigen conclusies uit gaan trekken, waneer ze op de hoogte zijn voorkom je dit.

Groetjes en sterkte voor je vader de komende tijd.

Muffin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Dank je muffin. Na alle prima antwoorden die ik al heb gekregen, voeg jij daar nog zeker een aantal uitstekende tips aan toe. Dit weekend kan hij nog normaal praten, dus zal ik alle opties eens met hem doornemen maar neem ik ook zeker jouw verhaal mee. Ik denk dat technisch gezien het communiceren niet zo'n probleem zal worden, maar ik heb me niet eerder gerealiseerd dat ook gedrag belangrijk is. Ook de bel om aandacht te trekken vind ik een goeie. Nogmaals dank!
paulus811
13 jaar geleden
Dank voor je prima antwoord en wat mij betreft het beste omdat je ook de omgang met hem bespreekt en de tip van het toetertje om aandacht te trekken. Operatie is 19 april en afhankelijk van het resultaat kijken we wat de handigste methode is om te communiceren. nogmaals dank!

Andere antwoorden (8)

In die gevallen wordt vaan zo'n "etch-n-sketch" tekenbord gebruikt. Dat is zo'n grijs vlak waar je op kunt schrijven met een plastic pennetje, en wat je door het heen en weer halen van een schuifje snel kunt wissen.
bamibal
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Uitstekend antwoord, dank! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker goedkoop!+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd. En een paar van die kaartjes, met vaste teksten is ook makkelijk, erbij.
Je kunt kijken of er bepaalde vaak terugkerende zaken zijn die hij normaal vraagt als gewoonte. Die kun je op een vragenblad zetten en hij hoeft alleen maar de vraag of een daarbij passend afgesproken symbool aan te wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang geleden (nou ja lang, een jaar of 25, maar in ieder geval voordat iedereen minstens tien verschillende soorten computers aan zijn lijf droeg :)) kende ik iemand die ook zoiets had (vader van schoolvriendje)... Die had altijd een notitieblok en een viltstift bij zich, maar ook een blouse en broek met zo veel mogelijk zakken, met in alle zakken een paar kaartjes met dingen die hij vaak wilde zeggen. Ja en nee kan gewoon met je hoofd, wijzen kan met je handen, maar een kaart met de tekst: "problemen met stem, kan niet spreken!" had hij altijd in de buurt. Uiteraard een visitekaartje, en kaartjes met teksten als "ik ga even weg maar ben zo terug", "wil je wat eten/drinken?", "help me even, wil je?", "ik begrijp je niet, leg het nog een keer uit" dat soort dingen.

Bij die man duurde het geloof ik een maand of drie, en het leuke was dat van tevoren was het een beetje een stijve hark, maar na een week of drie al had hij die kaartjes al bijna niet meer nodig en was hij echt omgetoverd in iemand met een groot gevoel voor lichaamstaal. Hij maakte een wijdse buiging als hij "dank je" bedoelde, hij kon knipogen als de beste, kon met kleine gebaren heel duidelijk maken wat hij bedoelde. Ik moet zeggen: hij was een stuk gezelliger sindsdien :) Ook toen hij weer kon/mocht spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Leuk maar ook zeker zeer nuttig antwoord, dank je! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Kortom, probeer de zonzijde te zien en maak van de nood een deugd! Ik persoonlijk heb toch al altijd een laptop bij me. Gelukkig kan ik bijzonder snel typen, dus daar zou ik zeker wat op verzinnen! :) Beterschap aan je pa.
kijk eens even op de site www.kmd.nl
Hier zijn spraakcomputers.
Ik ken deze site van mijn werk,ze hebben ook heel vaak 2de hands,en vaak wordt het ook helemaal vergoed met verklaring arts.
alvast veel sterkte voor je vader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende hulpmiddelen, communicatiesystemen op de markt voor mensen met afasie. Er zijn 'spreekboeken' die met plaatjes werken maar nu ook veel elektronische varianten, daarin heb je weer apparaten die juist alleen met tekst werken en ook dynamische systemen.. Een hele bekende is de TouchSpeak, dat is een pocket-pc met communicatiesoftware.
Ik hoop dat je vader een middel kan vinden die goed bij hem past. Wellicht kan zijn specialist ook advies geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Modem' verleent advies over communicatiehulpmiddelen en computeraanpassingen aan zowel personen met een beperking als aan hun omgeving.

Met behulp van een pictogram kan iemand uitdrukken hoe hij zich op een bepaald moment voelt.
Enkele simpele aanpassingen aan de computer zorgen er voor dat verschillende zaken vlotter verlopen.
Zo kan een aangepaste muis of een aangepast toetsenbord de communicatie vergemakkelijken en meer arbeidsmogelijkheden bieden.

Ik doe er hieronder ook een link bij met uitleg over IPad. IPad is eigenlijk handiger, denk ik, maar er staat nergens bij of het ook bestaat in het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn werk heb ik ook te maken met mensen die niet kunnen spreken. Dit wordt op verschillende manieren opgelost. De 1 heeft een kladblok en schrijft op wat hij zeggen wil. De ander typt op een pc wat hij zeggen wil en dan is er nog 1 die heeft een spraak computer bij zich. Hij typt daar zijn zinnen in en de computer spreekt dan de geschreven tekst uit. Hier zitten ook standaard spreuken op die met 1 druk op de knop bv zeggen "ik moet plassen"of "ik wil koffie" Een andere optie zou nog kunnen zijn dat hij een smartphone heeft waarmee hij kan pingen of via bv WhatsApp duidelijk kan maken wat hij zeggen wil. Het voordeel daar weer van is dat hij ook dingen kan doorgeven als er niemand thuis is gezien hij dan ook niet in staat is om gewoon te bellen.
Succes met je vader en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf zou een klein whiteboard wel handig vinden om bij me te dragen.