Kan bijna alle tablet/capsule medicatie vervangen worden door een spuitbare variant?

ik heb een stevige maagdarm aandoening, en wil weten of alle ( of in principe bijna alle) medicatie vervangbaar is door een prikbare vorm? zodat het niet door het maagdarmkanaal hoeft?

Toegevoegd na 8 minuten:
* niet alleen de medicatie voor mijn darmaandoening, want die spuit ik al, maar vooral ook de incidenteel benodigde medicatie zoals antibiotica en pijnstillers!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag
ik ken ook iemand die niets kan slikken ivm haar halve maag, maar ze kan dus zelfs geen paracetamolletje nemen

Het beste antwoord

pijnstillers en antibiotica zijn beide in de vorm van inspuitingen beschikbaar,van andere medicatie zou je bijvoorbeeld ook de vorm van smelttabs kunnen gebruiken,helaas bestaat de meeste medicatie enkel in tablet vorm
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, want soms komt het dan niet op de plek waar het hoort te komen. Soms wel hoor, vraag het na bij je dokter of arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen , niet alle werkzame stoffen in een medicijn zijn beschikbare in een vloeibare variant.

Bedenk ook dat er medicijnen bestaan met een vertraagde afgifte. (retard)

Wel kunt u om een maagbeschermer vragen bij uw arts.

Van harte beterschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal medicijnen kun je het beste lokaal toedienen, zoals zalf, oogdruppels, vaginaal tabletten of laxeermiddelen. Veel medicatie die elders nodig is kun je in tablet- of capsulevorm nemen omdat het lichaam ervoor zorgt dat het middel op de juiste plek arriveert. Dat geldt ook voor injecties. zeker antibiotica en pijnstillers, hoewel je vaak wel op een alternatief middel uitkomt. Denk ook aan zetpillen, als je aandoening dat toelaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, paracetamol wordt ook veel gebruikt als zetpillen