Bij ons is de leeftijd 5 jaar, dit verschilt waarschijnlijk per zwembad. Je hebt nog wel peuterzwemmen dan maak je ze alvast bekend met het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik was 4 en had het vrij snel onder de knie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon van vier zit op zwemles. Hoe jonger het kind hoe langer het duurt voor het diploma word gehaald. Met vier jaar duurt het ongeveer anderhalf jaar gemiddeld voordat ze hun diploma hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was 5, en bij mij zaten ook een paar kinderen in de groep van 4 en 6.
Ik weet ook nog dat er bij mij een tweeling van 3 zat, maar die moesten de hele tijd huilen en hielden zo alleen maar de groep op.
Misschien dat andere kinderen van 3 wel op zwemles kunnen, maar eigenlijk vind ik dat nog wel iets te jong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zal liggen aan het zwembad, mijn kinderen gingen in Vught op zwemles en ze waren 4 jaar.
het andere zwembad gaf de kinderen vanaf 5 jaar pas les
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is belangrijk dat je kind instructies kan opvolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er voor een kind geen regels bestaan. Kinderen die nog baby zijn schijnen van nature al te kunnen zwemmen.

Ooit zag ik op de tv hoe baby's te water werden gegooid én hoe die kleine 'donders' al meteen een soort zwembewegingen maakten en zich zodoende boven water wisten te houden.

De leeftijdsgrenzen zijn door volwassenen bedacht en ze zijn ook mede gebaseerd op commerciele belangen.

Per gemeente gelden verschillende regels: De ene gemeente laat kinderen van vier, af en toe zelfs nòg jonger, al toe, terwijl in de andere gemeente de kinderen pas met vijf jaar en soms zelfs pas met zes jaar zwemles mogen krijgen.

Informeer maar even bij je eigen gemeente, dan weet je het meteen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Rietje;

Mijn kinderen geven zwemlas aan kleintjes vanaf een jaar of vier oud. Maar het is wel van belang dat ze, als ze zo jong een diplma halen, blijven zwemmen, want tot ongeveer het zevende jaar kan een kind iets wat ze hebben aangeleerd ook heel snel weer kunnen 'verleren'. Vanaf die leeftijd is de ervaring dat ze de zwemkunst wel machtig blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ging op 9 jarige leeftijd op zwemles en had mijn abc diploma binnen 1 jaar gehaald. Maar mijn nichtje van 6 begon toen ze 4 jaar was maar tot nu toe zit ze in de lagere zwembad. Mijn conclusie begin op een latere leeftijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zwembad adviseerde niet eerder dan 5 a 6 jaar te beginnen want anders heeft het kind niet genoeg kracht en kunnen ze niet goed luisteren naar de zwemleraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de meeste zwemscholen mogen kinderen vanaf 5 jaar beginnen. Maar qua ontwikkeling van het kind is het beter om niet eerder dan 6 jarige leeftijd te starten.
Oudere kinderen leren (over het algemeen) veel sneller zwemmen dan jongere. De jongere kinderen zitten veelal gewoon langer op zwemles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon was 9 maanden toen hij voor het eerst babyzwem"les" kreeg. ( ook onder water )
Dit gebeurt natuurlijk op een speelse manier in warm water. De kinderen krijgen ook heuze diploma's. Brons, Zilver en Goud.

Mijn zoon vond het heerlijk en toen hij kon lopen zat hij al eerder in het water ( met spierballetjes ) dan dat ik mij om kon kleden.

Tot op de dag van vandaag ( 24 jaar ) is hij nog steeds een echte waterrat.