Nee je valt niet af door te zweten. Afvallen betekent in de praktijk dat je structureel gewicht verliest door verbranding van vetten.

Als je veel zweet verlies je vocht, maar dat vocht wordt zo weer opgenomen. Je gewicht zal dus bij hevige inspanning iets afnemen, en na het drinken van water weer toenemen.

Door je in te spannen zal je sneller zweten en door inspanning verbrand je meer. Als je dan ook nog minder energie binnen krijgt dan je dagelijks nodig hebt, dan zal je wel afvallen. Dat laatste is erg belangrijk, want meestal krijg je van inspanning trek en ga je juist meer eten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je van zweten zou afvallen zou iedereen wel op zonvakantie gaan.

Toegevoegd na 19 minuten:
Het gebruiken van een folieband is in sportscholen populair. Je valt niet specifiek af van het zweten, maar van de inspanning en de daarmee gepaard gaande verbranding van vetten. Hoewel het m.i. niet wetenschappelijk is bewezen dat dit werkt, hoopt de sportschool te bereiken dat allleen de vetreserves in de buik worden aangesproken.

Probleem is dat de vetcellen zelf niet verdwijnen. Als je weer gaat eten kunnen ze weer vetten opslaan. Je zult structureel meer moeten bewegen en minder moeten eten om af te vallen. Elk dieet komt in essentie meer op de rekensom:

Afvallen / Aankomen = Energie uit eten - Energie uit sporten - Energie nodig voor de stofwisseling.

Je kunt dus ook afvallen zonder je in te spannen (en te zweten) als je minder eet dan je basisbehoefte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom doen ze in de sport school dan zo een band met folie om hun buik en dat word warm zodat het gaat zweten.. Waarom is dat dan? Heb het nooit gesnapt hihi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan val je dus wel af door zweten...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wetenschappelijk niet bewezen dat dit helpt. Je lichaam gaat vetreserves aanspreken als je je erg inspant en de suiker is in je lichaam verbrand. Inspanning is dus op zich een goed idee om af te vallen. Het idee van de sportschool om een band om te doen met folie is dat juist in die gebieden dan de verbranding van vetcellen beter op gang komt. Als je wilt afvallen dan wil je dat het liefst doen op de gebieden waar het vetweefsel in de weg zit, namelijk in de buik en niet bijvoorbeeld in het gezicht. De sportschool doet het niet zozeer om het zweten, maar meer voor de vetverbranding. Met zo'n band in de zon liggen helpt dus niet, maar het is ook maar de vraag of zo'n band bij het sporten nu echt tot gevolg heeft dat de vetreserves in de buik als eerste worden aangesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Eray97: Warmte verbrandt geen vet. Je verbrand vet als je suikertekort hebt. Het suiker heb je nodig in de spieren om te kunnen bewegen. Door die beweging komt ook weer warmte vrij en als je te warm wordt ga je zweten om weer af te koelen. Het een is dus een gevolg van het ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke !! Ik snap het!! Dus eigenlijk heeft zo een band ook niet echt zin! Ik had al een + gegeven, maar anders kreeg je er nog een!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zelf dat het niet help om in een heel specifiek gebied af te vallen. De sportschool denkt er anders over.
Ja. Je valt af door te zweten. elke liter water (zweet) weegt 1 kg, dus met elke liter val je 1 kilo af. Je krijgt er ook dorst van, dus die kilo heb je er door drinken nog sneller weer bij dan dat het eraf ging.... Sommige mensen denken dat je vet verliest door te zweten, omdat het gewicht op de weegschaal minder wordt, maar die hebben dan alleen gemeten na het zweten en voor het drinken... Als je alleen water drinkt (of zwarte koffie, thee zonder suiker e.d. is er niets aan de hand. Als je suiker- of alcoholhoudende dranken gebruikt kom je per saldo aan door het zweten.
Echt afvallen doe je door minder calorieen binnen te krijgen dan je verbrandt, dus minder eten(helaas...) en meer bewegen.