Wat kan je doen tegen erg jeukende ogen?

Ik heb al 2 dagen last van jeukende ogen. Is er iets waardoor je de jeuk kan verminderen? En wat zou het kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Het zou kunnen zijn dat je ergens allergisch voor bent. Stof of bijv hooikoorts. Het hooikoortsseizoen wordt steeds langer in Nederland, dus dat zou het nog best kunnen zijn.

Afhankelijk van de oorzaak kun je maatregelen nemen. Er moet dus wel eerst gekeken worden, wat de klachten veroorzaakt. De huisarts zou je kunnen raadplegen, als de klachten nog wat langer aanhouden.

Voor directe verkoeling kun je oogdruppels gebruiken. Kunsttranen, die je gewoon bij de drogist kunt halen, zonder recept.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik heb daar ook wel eens last van en dan spoel ik ze met lenzenvloeistof. Kan geen kwaad en is in de winkel te koop als je geen lenzen hebt.

Toegevoegd na 46 seconden:
Als je dit vaker heb, kun je beter even naar de huisarts gaan natuurlijk. Maar voor een keertje kan dit goed helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt oogdruppels kopen, maar als je dat niet hebt kun je een oogbadje nemen.
Je kunt daarvoor een klein glaasje nemen, bijvoorbeeld een borrelglaasje.
Goed uitwassen, nog beter: even uitkoken.
Het oogbadje mag voor de helft worden gevuld met (afgekoeld) vers gekookt water.

Houd bij het gebruik van het oogbadje het hoofd een beetje naar voren gebogen en plaats het badje tegen het oog. Houd het oog goed open, zodat de vloeistof geheel op het oog en onder de oogleden terecht kan komen.
Blijf in deze houding en beweeg gedurende tenminste een halve minuut het hoofd lichtjes naar voren en achteren, zonder het hoofd te snel achterover te doen.
Zelf vind ik het prettig om dan even met de ogen te knipperen, onder water dus.
Na gebruik kude inhoud weggooien en het oogbadje opnieuw vullen voor het andere oog. Na het spoelen is het prettig om de oogleden even gesloten te houden.

In ieder geval proberen niet te veel in de ogen te wrijven.

Een jeukend en tranend oog ontstaat bij een allergische reactie van het oog op allergenen, bijvoorbeeld bij hooikoorts. Ook een vuiltje in het oog of contact met bijtende stoffen, zon, wind, rook en het dragen van contactlenzen kunnen tot irritatie van de ogen leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als allebei je ogen in gelijke mate jeuken en/of tranen is het vrijwel zeker een allergie. Probeer levocabastine oogdruppels, een antihistaminicum. Als die helpen weet je zeker dat het een allergie is. Jeukt maar één oog of beide ogen niet in gelijke mate dan is een bacterie waarschijnlijker. Dan kun je het beste haar de huisarts voor een ooggel met antibiotica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het 1 oog is, zou ik als ik jou was naar de dokter gaan en om een medicijn vragen. Helpt dat niet en wordt het alleen maar erger, ga dan niet naar het ziekenhuis of weer naar de dokter. Ga naar de oogarts (speciaal ziekenhuisje) in Londen of in Turkije waar ze erg gespecialiseerd zijn op dat gebied. Ik spreek uit ervaring. ;) Gelijk over en het is goedkoper.