Kan het kwaad, als je af en toe een plotselinge hoge bloeddruk krijgt?

Ik heb normaal een normale of soms zelfs lage bloeddruk. Maar, na een orgasme krijg ik een erg hoge bloeddruk (merk aan tinnitus, duizeligheid, licht gevoel hoofd en ook gemeten met bloeddrukmeter). Ik heb er op zich geen last van, het daalt binnen een kwartier vanzelf wel weer naar normaal.

Maar kan dit eigenlijk geen kwaad? Ik lees vanalles over chronische hypertensie, maar ik vind niets over plotselinge hypertensie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.4K

Het beste antwoord

Zoals je dan waarschijnlijk gelezen hebt is chronische hypertensie gevaarlijk omdat je dan te hoge druk op je bloedvaten hebt met kans op scheuren en cholesterolklontering etc.

Hoge bloeddruk die kortstondig bestaat is niet gevaarlijk. Het is een veel voorkomend effect bij veel gebeurtenissen. Je noemde zelf al een orgasme, hierbij komen ook veel hormonen vrij die invloed hebben op de bloeddruk. Maar ook spanning en angst hebben een bloeddrukverhogende werking. Zolang je bloeddruk binnen redelijke termijn weer normaliseert kan dat dus geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die verhoogde bloeddruk tijdens en na een orgasme is normaal. Je lijf gaat in overdrive dan, en dat hoort erbij.
Goeie reden om nog even lekker te blijven liggen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bloeddruk 'schommelt' zal niet op elk moment van de dag hetzelfde zijn. En zeker bij inspanning loopt je bloeddruk op of dat nu een orgasme is of het oprennen van een paar trappen..
Het kan helemaal geen kwaad, is volkome normaal, tenzij jij het als lastig ervaart en je er zorgen over hebt, dan zou je er eens mee naar je huisarts kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdelijke verhoging van de bloeddruk is normaal bij inspanning, opwinding, lichamelijke en geestelijke stress. Voldoende bloed en dus ook druk in het vaatstelsel zorgt ervoor dat je klaar bent om die dingen te doen die noodzakelijk zijn. Dat kan vechten of vluchten zijn maar het in stand houden van de soort is natuurlijk ook een belangrijke oerdrift, als ik het in deze context zo mag uitdrukken. Als de bloeddruk zich na de actie herstelt is er niets aan de hand.