slaapprobleem in de nacht van zondag op maandag,de omschakeling van weekend naar werkweek.hoe kan ik dit oplossen,sport op zat.zon is vh gezin

gebruik al melatomine,slaapdoppen etc.wie heeft er ervaring mee

14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik had voor een jaar terug ook slaapproblemen,en heb me toen aangewend om iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan,en dat bevalt heel goed,ben geen uitslaper,wakker worden betekent voor mij eruit,of het nu zondag of eerste kerstdag is maakt niet uit,wel kan ik merken dat als je een hele zondag maar wat lig te lummelen je niet zo moe bent als een doordeweekse dag maar maar toch een beetje dezelfde tijd aanhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij dergelijke slaapproblemen is het enige dat je kan doen : het zelfde ritme vasthouden. Dus, hoe vervelend dat ook is, wekker zetten op dezelfde tijd als doordeweek, en op dezelfde tijd naar bed als doordeweek. Dat is de enige manier om niet elke weekend helemaal uit je ritme te raken met alle gevolgen van dien (jetlagje), en de dagen duren even lang. Kwestie van wennen.

Sommige mensen kunnen heel goed elk weekend omschakelen naar een totaal ander ritme, ineens ver na twaalven naar bed gaan, tot ver in de ochtend in bed liggen meuren, en weer pas ij nacht en ontij er in duiken, en maandag fris en fruitig weer om zeven uur op. Anderen hebben gewoon meer ritme en regelmaat nodig. En al lijkt dat misschien klote, je vind daar wel een weg in.

Elke maandag helemaal brak zijn omdat je zaterdag en zondag zo lekker je nog tien keer kunt omdraaien, is het gewoon uiteindelijk niet waard. En waarom denk je dat ik hier op zaterdag- en zondagmorgen vaak al om zeven uur online ben ?? Ik kan het ook niet....
Mar als de rest van de familie wakker wordt, heb ik er vaak al een halve dag lekker voor mezelf in alle rust opzitten ; heerlijk ! Zowel in de zomer als in de winter geniet ik van die uurtjes voor mezelf, ook al betekent het dat ik ook in het weekend om half 12 naar bed moet. Ik leef niet met de teevee, dus dat is laat zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is gewoon een kwestie van het aantal uren van zaterdag op zondag nacht te verkleinen. Dus als je op de zaterdag pas om 2 uur naar bed gaat. de zondag ochtend dan vooral niet te laat op te staan. In ieder geval niet na 9 uur. Want anders ben je het slaapritme aan het verstoren. En heb je de maandag weer problemen met het opstaan...

Je moet gewoon van het idee af dat je de zondag tot 11 uur in bed moet liggen. Dus als je dew hele week om 6 uur op staat en op zaterdag om 7 uur omdat je zo nodig wilt sporten. Dan sta je de zondag om 8-9 uur op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zondag vroeg opstaan.
En minder koffie drinken in de weekend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan meerdere oorzaken hebben, ook stress.

Als je bijvoorbeeld een baan hebt met een wat hoger stresslevel dan ontstress je in het weekend opeens, je lichaam moet daar aan wennen en krijgt ontwenningsverschijnselen. Er zijn mensen die juist goed presteren onder stress en andere juist weer niet. De ene functioneert daardoor in het weekend beter dan doordeweek en andersom.

Het kan ook zijn dat het werk je niet geheel bevalt en je wakker gaat liggen van het feit, putver ik moet morgen weer :s

Ik zelf heb meestal ook last van een slechte zondag-maandag nachtrust omdat me lichaam dan aan het afkicken is, dit maakt mij rusteloos en woelerig.

Het is meer zaak te kijken waar het vandaan komt dan dat je het direct probeert te bestrijden met allerlei middeltjes, bij mij hielp ook niks echt goed. Het enige wat bij mij hielp is een kunstmatige stress te veroorzaken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is je werk de oorzaak.?
Slaap je te veel in het weekend.?
Voel je je verder fit, laat het dan zo.!