Hoe komt het dat het membraanlipide sfingomyeline het slachtoffer is van het VacA toxine en dat deze toxine zich bindt aan dit lipide?

14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat is omdat betaïne als anhydraat bestemd is voor de adjuvante behandeling van homocysteïnurie, waarbij tekorten of defecten zijn betrokken in cystathionine-β-synthetase (CBS), 5,10-methyleentetrahydrofolaatreductase (MTHFR) of cobalaminecofactormetabolisme (cbl). De meest voorkomende vorm van homocysteïnurie is de CBS-deficiëntie. Hierbij is er een defect in de trans-sulfurering van homocysteïne, door een tekort aan het enzym cystathionine-β-synthetase (CBS).
Homocysteïnurie is een zeldzame, genetische (autosomaal recessief) aandoening waarbij het metabolisme van het aminozuur methionine is verstoord. Dit enzym is een lysosomaal hydrolase dat het glycosfingolipide globotriaosylceramide (GL-3) afbreekt. Deficiëntie van dit enzym resulteert in de ophoping van GL-3 in de meeste celtypen en weefsels, waaronder de endotheel- en gladde spiercellen van de vaten van hart, nieren, zenuwcellen, huid en cornea.

Dat is het wel zo'n beetje. Volgende keer help ik je niet meer met je huiswerk hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het team van wetenschappers van de University of Illinois ontdekte nu dat het membraanlipide sfingomyeline het slachtoffer is van het VacA toxine. De toxine bindt selectief aan dit lipide, en toen de onderzoekers de sfingomyeline blokkeerden in menselijke cellen, kon het toxine de cellen niet binnendringen, melden zij in PLoS Pathogens.

Met deze kennis hopen de onderzoekers een behandelmethode te vinden voor maagzweren. Ook zou aangrijpen op sfingomyeline een handige manier kunnen zijn om geneesmiddelen in de maagwand te krijgen.