Straf is gericht op de overtreding. De overtreding moet in balans komen met het recht.

Wraak is gericht op het slachtoffer. Het slachtoffer wil balans in de pijn die hem/haar is aangedaan.

Dan heb je ook nog tucht. Tucht is gericht op de overtreder en wil de deze corrigeren. Het gevolg van de overtreding moet zo zijn, dat hij/zij tot inkeer komt.

Toegevoegd na 19 uur:
Je vraagt niks over tucht. Toch noem ik het, want straf en wraak hebben niets te maken met correctie van de overtreder. Staf en wraak willen de balans herstellen, meer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Straf is iemand iets vervelends laten doen omdat hij iets fout heeft gedaan.

Wraak is iets kwadaardig terugdoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straf: Vervelende maategel als je iets verkeerds gedaan hebt of een misdaad gepleegd hebt.

Wraak: Nare handeling waarmee je iemand straft die jou onrecht heeft aangedaan.

Het verschil is dat straf is om ervoor te zorgen dat iemand iets niet meer zal doen en wraak is ervoor bedoeld om iemand een rottig gevoel te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
straf is algemeen, het is wat je krijgt als je iets fout hebt gedaan, daar hoeft geen gevoel bij te komen.
wraak is persoonlijke genoegdoening voor jou of je naasten, en gaat gepaard met (hevige) emoties.
Rieneke1
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
klopt volgens mij dan
als je straf krijgt of hebt dan laat die gene weten wat je fout deedt . en wraak doe je als iemand je iets (ergs) aan heeft gedaan en jij iets (ergs) terug gaat doen.