Wat maakt iemand tot een Chinees?

Dit naar aanleiding van een stukje tekst uit een bijsluiter van een medicijn tegen cholesterol (Inegy):
"Als u niacine (nicotinezuur) gebruikt of een product dat niacine bevat en Chinees bent, moet u dat aan uw arts vertellen."
Behalve dat de zin erg gebrekkig geformuleerd is, doet het de vraag rijzen, wat iemand tot een Chinees maakt.
Als één van je ouders uit China komt, ben je dan een Chinees? Gaat het om zogenaamde raskenmerken? En wat heeft een Chinees dan, wat westerlingen niet hebben waardoor je voorzichtig moet zijn met die bepaalde stof?
Zou het probleem zich ook voordoen bij andere mensen uit het oosten, Japanners, Tibetanen, Koreanen etc.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is een goede vraag. Wat iemand tot een Chinees maakt is enerzijds het gevoelsmatige: "Vind ik dat ik tot de groep Chinezen behoor, met hun taal en hun cultuur?" Anderzijds, zoals het hier het geval is, wordt er verwezen naar fysieke eigenschappen die kenmerkend zijn voor de genetische profielen van een grote groep Chinezen (met name die zich identificeren als Han-Chinezen). Een lang verhaal kort: Er zijn inderdaad genetische discrepanties in het dna tussen bijvoorbeeld mensen die (in de volksmond genoemd) van het blanke ras zijn en de Han-Chinezen. Dit heeft als effect dat verschillende 'rassen'(ik heb toch een hekel aan dit woord vanwege de hokjesgeest), heel anders kunnen reageren op medicijnen of andere producten. Een voorbeeld die ik kan noemen is de mate van alcohol tolerantie (waar onder meer ik en een grote groep van de Aziatische bevolking wel eens last van kunnen hebben). Wij missen namelijk een gen dat ons in staat stelt om goed tegen alcohol te kunnen (zie bron).

Bronnen:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/801873.stm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100