Waarom hebben alle vingers een naam, maar tenen niet? duim, wijs-,middel-,ringvinger,pink, maar tenen blijven tenen.Grote/kleine teen....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (10)

je noemt je tenen net als je vingers maar vinger vervang je voor teen.
tenminste dat doe ik.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ringteen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat doe je dan met de duim?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha maar je snap wel wat ik bedoel en de dokter vast ook ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
steekt er 2 terug + die 2 extra
Vingers kunnen individueel iets doen. Je kan met de ene of de andere vinger een ander aanraken enz enz... Dat is niet mogelijk met de tenen, die hebben niet zo´n afzonderlijk bewustzijn, meestal is dat dan de hele voet die dat doet... Hoe kun je met je wijs- of ringteen iets doen, die is niet voldoende apart aan te sturen, dus dan maken we dat onderscheid ook niet... en hoeft het ook niet een afzonderlijke en aparte naam te hebben. Waarom namen maken voor iets wat toch niet afzonderlijk gebruikt wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die noemen hun tenen Appie, Berta, Chris, Dina en Evert... of anders natuurlijk...
Je hebt alleen Grote teen, en kleine teen.
Grappig eigenlijk, de kwestie van (mogelijk) onbenoemde lichaamsdelen. Zo kun je ergens last van hebben zonder dat je de naam ervan weet, en er alleen maar naar kan wijzen: "Ik heb pijn aan mijn naamloos-2!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De middelste drie tenen hebben inderdaad geen specifieke naam, al is het gebruikelijk om ze de tweede, derde en vierde teen genoemd. In de artsenwereld gebruikt men vaak de engelse benamingen, (van mediaal tot lateraal) Hallux, Index teen, Middelste teen, Vierde teen, kleine teen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de anatomische atlas hebben de tenen wel namen:
De grote teen= Hallux of digitus primus
2e teen= Digitus secundes
3e teen= Digitus tertius
4e teen= Digitus quartus
kleine teen= Digitus minimus of quintus
Alleen niemand gebruikt deze namen. Persoonlijk gebruik ik:grote teen; teen naast de grote teen; middelste teen; teen naast de kleine teen; en kleine teen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk dat onthouden we wel hahaha ;-)
+1
Omdat we de tenen minder vaak benoemen.
Daar staat tegenover dat we wel weer tenenkaas hebben en geen vingerkaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, we doen het nog een stuk beter dan de Russen, die hebben zelfs geen naam voor hand of voet; Russen hebben alleen maar armen en benen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een leuke vraag, maar ik het nog nooit als gemis ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote teen, tweede teen, derde teen, vierde teen, kleine teen. Zo noem ik ze altijd, volgens mij niet echt ongebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De binnenste teen wordt grote teen genoemd en de buitenste teen de kleine teen. De andere drie tenen hebben geen specifieke naam. Vaak worden deze drie tenen van binnen naar buiten de tweede, derde en vierde teen genoemd.

De tenen spelen bij de mens een belangrijke rol bij het lopen. Vlak voordat een mens zijn voet optilt bij het lopen, steunt hij op zijn tenen. Tenen corrigeren tevens het evenwicht bij het lopen.

Elke teen heeft dus geen eigen functie. Vingers wel, daaraan hebben een aantal vingers ook hun naam te danken (ringvinger, wijsvinger)