Hoe geef ik het best een injectie? Zie toelichting.

Vanaf deze week ga ik mijn partner een B12 injectie geven. Hij wil die het liefste in de bovenkant van zijn billen.
Ik heb 1 keer gekeken hoe de dokterassistente dat deed.
Ik denk dat het niet zo moeilijk is, maar zijn er nog adviezen of tips van GV die daar ervaring mee hebben of sites waar ik info kan vinden over het geven van een injectie.
Ik vind het niet eng, dus dat is geen punt, maar ik wil het graag zo goed mogelijk doen. Dankjewel..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt gewoon samen naar de huisarts om te vragen of hij het je wilt leren / wil toekijken of je het goed doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het eigenlijk laten doen door iemand die er gekwalificeerd voor is. Voor je het weet raak je een spier, ader of zenuw. En dan?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
seluh: er zijn heel veel mensen die zelf injecties
moeten zetten. Denk aan suikerpatienten o.a.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar insuline spuiten is wel wat makkelijker dan dit.

Antwoorden (4)

De billen zijn heel geschikt voor b12 injecties omdat daar de grootste spier zit en de meeste weefselverbindingen.
Probeer wel te vermijden dat je elke keer op dezelfde plek injecteert. Op onderstaand filmpje kun je zien hoe je het aan kunt pakken.
Als je het niet echt durft raad ik je aan om even gauw een afspraak te maken met de huisarts of doktersassistent. Je kunt ze vragen om eventjes met je mee te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht filmpje, ze laat namelijk de spuit een moment los in de bil zitten, dat is niet goed en ze haalt de spuit eruit zonder de naald vast te houden. Prima bij rustige patienten, zoals bij vragenstelleer vast het geval is, maar niet zoals je het leert.
b12 word geinjecteerd in bil of been spier je kan aan partner eerst vragen de spier aan te spannen zodat u kan voelen waar u de injectie moet zetten niet in eens leg spuiten maar langzaam daarna goed wrijven anders vraag u het nog een aan de assistente voor te doen veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is belangrijk om de buitenste spier kwadraad te gebruiken. Dus de bil in vieren delen en dan rechts boven spuiten. Dit is belangrijk om dat er een zenuw in de bil loopt. Die mag niet geraakt worden. En eerst de spuit optrekken, voordag je hem leeg spuit om te kijken of je in een bloedvat zit. Ik zou de assistente het nog eens goed voor laten doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
b12 injectie moet je nooi in masseren!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gezien ik deze injectie regelmatig krijg en dit door arts of assistente wel word gedaan neem ik aan dat het juist is
Om de goede plaats te bepalen teken je denkbeeldig een kruis op de helft van de bil, in het ' vakje' rechts boven teken je weer een kruis. Het ' vakje' rechts boven van dit kruis is de plek om te prikken. dit is voor de rechter bil, bij links net andersom.
Spuit snel, bij spuiten in een spier moet je als het ware gooien, als met een dart pijl :).
Zit de naald in de bil, trek de spuit een klein beetje op, dit is om te controleren of je niet in een bloedvat zit, komt er dus bloed mee, de naald iets terug trekken.
Belangrijk is om bij het inspuiten rustig aan te doen, langzaam de vloeistof in spuiten.
Bij het eruit halen zorgen dat je de naald ook vast hebt, niet de naald zelf maar het stukje waarmee het aan de spuit vast zit, dit om te voorkomen dat je de spuit eruit trekt en de naald blijft zitten.
Masseer de plek van de spuit een beetje na het spuiten, hierdoor bevorder je de opname van de vloeistof.
Gebruik 2 naalden, 1voor het optrekken uit de ampul en 1 om te spuiten een natte naald wordt namelijk stroef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je heldere, perfecte antwoord.
Hier heb ik echt wat aan.
De enige vraag die ik nog heb is over de naalden. Ik heb per keer inderdaad 2 naalden meegekregen. Een lange iets dikkere naald en een kortere dunnere naald. Gebruik ik de kortere dunnere naald voor de injectie?
En bij het inbrengen, gaat de naald er dan helemaal in.
Verder heb ik vandaag geoefend met reserve-naalden op fruit, op advies van de assistente, die het mij ook een keer heeft voorgedaan overigens. maar ze was zelf een beetje nerveus, dus het was het een beetje moeilijk om te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een paar normale billen mag de naald er helemaal in, is iemand erg mager dan voor 2 derde, moet je zelf even beoordelen.
Welke naald je moet gebruiken zou ik even voor bellen met de assistente, meestal hebben de verschillende maten ook verschillende kleuren. Een i.m. naald is best een flinke naald want hij moet door de huid lagen heen in een spier komen ( i.m= intramusculair, in de spier dus).
Het is ook verstandig om zo min mogelijk lucht mee te spuiten, al is iets lucht in een spier niet zo erg als in een ader.
Dus als je de spuit gevuld hebt, houd je hem rechtop, leg een vinger achter de naald op de plek waar hij aan de spuit zit ( de naald zelf moet je niet aankomen, ook al is het de zgn 'opzuig' naald, beter om gelijk aan te leren kan je je ook niet vergissen,maar je moet hem wel tegenhouden om te voorkomen dat hij eraf vliegt, zie vele dit niet doem, maar ik heb het mezelf zo aangeleerd). Tik tegen de spuit en de lucht belletjes,.als ze erin zitten, gaan naar boven. Spuit dan heel rustig de lucht eruit. Als je de 2 de naald erop doet moet je dit herhalen, want de naald is immers gevuld met lucht. Het vergt wat oefening om dit te doen zonder de naald nat te maken. Heel rustig spuit induwen, zodra er een druppel te voorschijn komt, tegen de spuit aantikken, dan tik je de druppel eraf, zonder dat hij langs de naald loopt.
Oefenen op een sinasappel geeft een beetje een idee hoe het voelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht dat de ene naald bedoeld is om vloeistof op te trekken uit de ampul en de ander om hem in te brengen.
Verder een dikke plus, want je legt het goed uit, zoals ik het geleerd heb.
Het is een handeling die je echt een paar keer moet doen, om er vertrouwen in te krijgen. Athans dat geldt voor mij.
Je hebt al goede uitleg gekregen ik wil alleen nog wel zeggen dat je de plek NIET moet na masseren! En hij kan zelf ook in zijn bovenbeen zetten (kan de assistente zo voor doen) Oja en verwarm het ampul even tussen je handen zodat hij op lichaams tempratuur is wel zo fijn!