Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kunnen mensen in dingen geloven die ze nog nooit hebben gezien/zijn bewezen?

Mensen praten aldoor maar over god/Allah en het geesten/aliens en weet ik wat allemaal.
Hoe komen ze er toch bij? Misschien verbeelden ze het zich? En hoe kan het dat zo veel mensen erin geloven? De vraag 'hoe ziet een geest eruit', iedereen zegt wat anders. Dat kan toch niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Hier zijn meerdere oorzaken in combinatie aan het werk.

De eerste is dat wij vanuit onze evolutie zijn gemaakt om overal een bedoeling in te zien. Mensen die een bedoeling herkenden, hadden namelijk betere overlevingskansen: zij konden voorspellen waar de prooi heen zou vluchten, zij konden zien of (en hoe) de leeuw hen aan zou vallen. Zij konden ook zien dat een andere stam die met voedsel kwam, vriendelijk was, terwijl een andere stam die met speren aan kwam lopen, juist niet vriendelijk was.

Hetzelfde met het leggen van verbanden. Neem geritsel in de struiken als voorbeeld. Hoorde je geritsel en ging je ervan uit dat het een vijand was, of een poema, dan nam je meteen aktie. Vaak redde dat je leven, soms stond je hooguit voor gek, maar dat was verder niet zo erg. Mensen die alleen geritsel hoorden maar daar geen verbanden achter zochten, hadden duidelijk een veel lagere overlevingskans.

Zo zijn we geworden tot wezens die overal een bedoeling in zien, ook als die er niet is, en die overal verbanden leggen, ook als die er niet zijn.

Op die manier heeft zelfs het waaien van de wind een bedoeling, of juist windstilte. Of regen, of zonneschijn - alles heeft een bedoeling.

Op die manier is eigenlijk al een god ontstaan: want je hebt dan IEMAND nodig die een bedoeling heeft, een entiteit. IEMAND *wil* dat de wind waait, of dat het regent, of juist niet. Ziedaar: een god.

Voeg daar nog aan toe dat we niet kunnen begrijpen dat wij helemaal niet meer bestaan na de dood - dat het "ik" weg is. Er is namelijk nooit een reden geweest om dat te hoeven begrijpen: zonder dat begrip konden we goed overleven.

Zo kregen we niet alleen een god, maar ook een leven na de dood - omdat we ons een dood zonder leven niet kunnen voorstellen.

Tot slot hadden stammen *met* godsgeloof betere kansen in de stijd dan stammen *zonder* godsgeloof. Zij gingen namelijk steeds maar door, want het was voor een "goede" zaak, en er wachtte een beloning.

Een lang verhaal - maar alleen als je al die redenen samen neemt, kun je begrijpen waarom het geloof in een god zo hardnekkig en diep in ons is ingebakken.
(Lees meer...)
Cryofiel
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Het sleutelwoord is "geloven". Geloven in iets zonder bewijs. Anders zou het weten zijn.

In een film heb ik het mooi horen omschrijven maar weet de quote niet precies, maar de strekking was dat je iets ergens in doet, je kan het niet zien, maar je weet dat het er is. als ik op de quote kom, kom ik erop terug :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oké dan hoor ik het wel :P
Je ouders vertellen je hoe de wereld in elkaar zit. Daar zit al een boel oorzqaak in. Daarnaast zijn de meeste mensen die op latere leeftijd bekeren door een dieop dal gegaan. Zij geloven dat ze dankzij god er weer uit geklommen zijn. En wellicht is dat ook :MInd over body; Als je geest gelooft dat je geholpen wordt, dan gaat een boel ook beter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God en geesten zijn ongrijpbare zaken, maar als je kijkt naar waarop overheden hun economisch beleid baseren dan zie je dat dat ook niet meer dan een geloof is. Heel de wereld zat er enkele jaren geleden naast wat de nabije toekomst betrof, (bijna) niemand voorzag de recessie.
Geloven is kennelijk een voorwaarde om te kunnen leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vergelijk het eens als JIJ 's nachts hebt gedroomd en dat aan een ander zou wil vertellen.
Jij hebt het gezien, beleeft, gevoeld. Voor jouw was die droomt echt. Een ander kan hooguit zeggen, ik geloof jou hoor dat je dat hebt gedroomd.
Zo is het ook een beetje met geloven in iets/iemand. Je kunt het aan een ander niet uitleggen, behalve aan degenen die het zelfde geloven. En jouw droom aan snapt alleen degene die hetzelfde heeft gedroomd.
Het is een beetje 'plastisch' omschreven maar ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt.
p.s. geloven is natuurlijk geen droom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ergens in geloven heeft met talloze zaken te maken.
Het kan synoniem zijn aan:
- vluchten ( de werkelijkheid is zo griezelig dat je je ergens, wat je aanspreekt, aan vastklampt)
- stelling nemen ( je kunt het idee hebben, dat je een overtuiging moet hebben. Stelling moet nemen. Ook dat is trouwens een soort geloof. ( Ik geloof dat namelijk niet``)
Dus , dan ' kies' je maar voor een bepaald geloof en laat dit bijvoorbeeld voeden door je ergens bij aan te sluiten.
- Dat wat je geleerd is in je kindertijd. Kinderen zijn zeer ontvankelijk en makkelijk te indoctrineren. Wie zich weinig inspant eens wat verder te kijken en denken (lezen) , kan makkelijk blijven hangen in dat meegekregen ' geloof' . Misschien ook met de gedachte: ' baat het niet..enz.'
- gevoeligheid voor bepaalde zaken. Bijvoorbeeld het occulte, paranormale dingen, of juist de uitslagen van statistieken..
Feitjes (pas als het bewezen is; als ik het met eigen ogen gezien heb) geloof ik het.
Dit soort geloven hangt nauw samen met intuïtie. Bij bepaalde mensen, gedachten, overtuigingen voel je je plezierig. Je hebt het gevoel dat het goed zit.
Verwar het niet met associatie! Dat is wanneer je geraakt wordt door iets wat je herinnert aan iets of iemand anders!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iets geloven, betekent aannemen dat iets zo is..

Je gelooft iets..of je gelooft iets niet.

Niet alles is namelijk bewijsbaar..en zeker in vroegere tijden moest men uitgaan van 'geloven in iets'

Godsdiensten zijn oorspronkelijk ontstaan uit de onbeantwoorde vragen van de mens.

Bijvoorbeeld: Wat gebeurt er met ons nadat we overleden zijn?

Van ons lichaam is dat wel duidelijk.. Dat wordt ofwel begraven ofwel verbrand.

Maar het leven in dat lichaam..verdwijnt uit het lichaam op het ogenblik dat de dood zijn intrede daar doet.

Men vraagt zich dan af..waar blijft dat leven, die ziel, die geest van die gestorven mens.

En als er dàn iemand komt met een voor velen geloofwaardige verklaring..kan men dit al dan niet geloven.

Geloven doet men iets..omdat iets eenvoudig niet te bewijzen of te weerleggen valt..

Groet,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet los van het feit dat alles bewezen moet worden, want dat kan je nou niet eenmaal. Bijvoorbeeld hoe iets uit niets is ontstaan is ook niet wetenschappelijk. Niet alles valt te verklaren, daarom zul je sommige dingen moeten geloven. Je kan ook er voor kiezen geen standpunt ergens over aan te nemen, maar dan geloof je niet ergens in. Waarbij geloof niet perse een God is, maar een standpunt/mening/gedachte/ideologie waarvan je denkt dat dit de verklaring is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je gelooft dat iets bestaat, dat wil niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is. Maar jij hebt de overtuiging dat dat de waarheid is.

Je kan geloof ook ervaren in je leven als je bepaalde situaties meemaakt zal je hier een betekenis aan geven via je geloof en daardoor wordt je geloof versterkt.

Uiteindelijk zal geloof nooit kunnen bewezen worden of tegen bewezen worden dat het juist of fout is. Omdat het een persoonlijke overtuiging is die iemand ervaart.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof niet dat er meer is ,ik heb ervaren dat er meer is.Dat is heel wat anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen wìllen ook graag geloven. Om zich ergens aan vast te houden als het niet goed gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
iets hoeft niet bewezen/gezien te kunnen worden om er toch te zijn.

enkele voorbeelden:
hebben wij ooit de zwaartekracht 'gezien'? nee, maar je gelooft dat deze bestaat, doordat je het resultaat ziet.

heb je ooit de andere planeten en melkstelsels gezien? nee, maar je gelooft het, omdat anderen het zeggen.

heeft iemand ooit het binnenste van de aarde gezien?
nee, maar je gelooft dat het er heel heet is.

zo is het ook met God, je kunt Hem niet zien, maar als je om je heen kijkt, hoe ingenieus alles in elkaar zit, hoe een kindje groeit in de buik van zijn moeder, dan kom je tot de conclusie dat er wel een Hoger Wezen moet zijn die dit alles bedacht heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cryofiel
15 jaar geleden
Ik weet dat ik op sommige mensen vervelend overkom als ik deze vraag stel. Maar geloof me, ik ben slechts benieuwd. Je zegt dat er wel een hoger wezen "moet" zijn. Wat vind je van alle alternatieve verklaringen voor de dingen die je ziet? Verklaringen waarin helemaal geen hoger wezen nodig is? Heb je die alternatieve verklaringen ooit bestudeerd? Wat vind je er dan van?
Niet alles kan bewezen worden.

De meest bijzondere ervaringen zijn nu juist diegene die persoonlijk en onbewijsbaar zijn.

Ga ervan uit dat wanneer iemand 'iets' ervaren heeft, of 'iets' gelooft, dat het gewoonweg zo is.
(houd vast, dat iedereen gelijk heeft, zelfs als JIJ het niet kan zien, of weten).

Dat wil dus niet zeggen dat het voor jou waarheid is, maar dat geldt voor zo oneindig veel dingen! (denk maar aan persoonlijke smaak, persoonlijke oordelen, en overtuigingen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing