Is het medisch verantwoord om groen-gele schimmels van hout af te moeten spuiten met perslucht zonder mondkapje?

Dit moest ik van mijn werk doen bij ruim 400 beschimmelde houten postbakjes. De wolk van sporen die ontstond bij het afspuiten heb ik herhaaldelijk recht in mijn gezicht gekregen en dus ingeademd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Je kan die vraag stellen aan de arbodienst of, als je lid bent, aan je vakbond.
Grofweg is het zo dat de werkgever verantwoordelijk is voor het welzijn, ic dat de werkgever voor een veilige werkplek moet zorgen of jou daarvoor beschermende kleding moet aanbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al gebeurt las ik.

Het eerste wat u nu moet doen is u in verbinding stellen
met uw huisarts met deze gegevens om vervolgens u te laten verwijzen naar een longarts.

Schimmelculturen gaan gewoon verder groeien waar ze zitten.

Daarna kunt u besluiten om de Arbodienst of een Vakbond in te schakelen.

Waarschuw ook evt andere collega,s indien er een vermoeden bestaat dat zij daar ook aan blootgesteld
zijn geweest.

Bij papegaaisoorten is het bekend dat bij het binnen krijgen van beschimmeld voer er paddestoelen in de longen gaan groeien met nare gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat schimmels alomtegenwoordig zijn kun je contact niet helemaal vermijden maar dat kun je wel met grote concentraties. De confrontatie met wolken schimmelsporen is verre van gezond. Zeker als je er gevoelig voor bent kun je er oogontstekingen, bronchitis, schimmelinfecties van de luchtwegen en een ontstoken huid van krijgen. Dat is wel afhankelijk van de soort schimmels maar gezien het duidelijke verband tussen schimmels in woningen en gezondheidsproblemen kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Je had naar mijn mening minimaal bescherming voor je ademhalingswegen en je ogen moeten krijgen. Als je al allergisch bent, bijvoorbeeld astmatisch, dan moet je helemaal niet aan zo'n klus beginnen.