Dat is per kind heel verschillend! Sommige kunnen zelf al hun tanden poetsen, beste om dit toch zelf nog even over te doen omdat dit toch erg belangrijk is. Of zichzelf wassen onder de douche. Ik zou daar zeker weten bij blijven, al is het maar om even te checken of het echt gebeurd en het niet alleen maar beweerd wordt.

Toegevoegd na 44 seconden:
Dit is ook de leeftijd om te beginnen met zelf leren de billen af te vegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is het per kind verschillend. Je kunt alleen een kind van 4 al wel belangrijke dingen op dat gebied bijbrengen. Bijv. Handjes wassen na een toilet bezoek en voor het eten, tanden poetsen, het gezicht wassen met een washandje.. Enz. In het begin is het verstandig om ter controle er bij te blijven, maar na een tijdje kan het kind het best zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+.
Zoals de anderen ook al aangaven, is dit heel verschillend per kind.

Daarom is het ook het beste om hierin gewoon naar het kind te kijken en, wat ik ook belangrijk vind, hierin niks te forceren.

Uiteindelijk leren ze het wel, maar je hebt er vlugge en wat minder vlugge bij ;)

Mijn zoon was in deze dingen wat minder vlug, vond alles wel best. Ik heb me hier wel eens zorgen om gemaakt, maar nu doet ie alles zelf en helemaal prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +. Kind niet forceren, dit werkt averechts.
Mijn jongste dochter is 4 jaar en 2 maanden. Zij is onze derde, en daardoor wel redelijk snel, ze kijkt een hoop af van haar broer en zus.
Ze kan haar tanden poetsen, maar ik poets wel na. Ze kan zichzelf wassen, de ene keer doet ze het helemaal zelf, de andere keer help ik.
Ze kan zichzelf helemaal aan en uitkleden, daarbij heeft ze eigenlijk geen hulp nodig. Ook schoenen en jas doet ze zelf.
Naar de wc gaan kan ze zelf, inclusief billen vegen. Billen vegen doet ze nog niet zo heel lang, vlak voor ze 4 werd.
Ze wast haar handen als ze naar de wc is geweest, zal dat ook niet snel overslaan (dit in tegenstelling tot grote zus van 10)
Ze smeert overigens ook regelmatig haar eigen brood, schenkt zelf drinken in, schept zelf eten op, zorgt eigenlijk nogal goed voor zichzelf :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, leuk he? +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Een kind van 4 kan heel veel zelf.

Maar dat moet dan wel aangeleerd zijn.

Ik verbaas mij er soms over hoe lang kinderen met een speen blijven lopen en hoe lang er gezegd wordt:
ach het is maar een kind.

Mijn ene kleinkind kreeg tot bijna 7 jaar een luier om 's nachts. Vond moeder wel gemakkelijk.
En een ander kon met 4 jaar
Billen afvegen na de wc. Inclusief vochtige doekjes.
Daarna handen wassen.
Na het spelen en voor iets eten: handen wassen.
Tanden poetsen.
Zichzelf aankleden.
Zelf douchen en afdrogen.

Niet de veters strikken.
Niet haar lange haren wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een -? Ter compensatie een + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die - is van een luie moeder denk ik:-) van mij ook een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik twee plussen moeten hebben en het is er maar een.
Maar toch bedankt voor de intentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn +je heeft de eerste keer niet gepakt zie ik, bij deze :-)
Zoals al eerder aangegeven verschilt dit per kind en of er al eerder aandacht door de ouders/verzorgers aan is geschonken. Je kan natuurlijk niet van een kind verwachten dat het, als het al die tijd volledig verzorgd is, nu het vier is zich volledig zelf kan verzorgen.

Je mag normaliter verwachten van een kind van vier dat het(mits al een tijdje 'in de leer is geweest')zichzelf kan uitkleden en veel kleren ook zelf aantrekken. Zelfstandig de toiletgang kan maken ( afvegen, handen wassen). Zelfstandig douchen en afdrogen. De eigen kamer opruimen, helpen het eten voorbereiden, helpen de tafel dekken en afruimen, plantjes water geven, huisdier eten geven en eventuele andere klusjes in huis.
Maak het leuk en je zal zien dat het kind al meer kan dan je denkt.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het kind een volledig huishouden gaat draaien, maar het kan 'op niveau' zeker zijn of haar steentje bijdragen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn dochter van ruim 4 kan al een heleboel zelf. Heeft dit ook altijd zelf aangeven dat ze dingen zelf wil doen(zelluf doen!!). Zij kan zelf haar brood klaarmaken, eten opscheppen, drinken inschenken, tanden poetsen, aan-en uitkleden, haren borstelen, douchen en afdrogen, fruit schoonmaken etc. etc.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, leuk he? +