wat is ditt?

hallo

ik ben een meisje van 23 jaar en heb even een vraagje
ik zat het op google op te zoeken en kwam hier terecht haha

euhm kijk me vader heeft vorig jaar een tia gehad op 50 jarige leeftijd
me tante heeft een hersenbloeding gehad op 42 jarige leeftijd
en me opa heeft er wel 5 gehad ( ken hem persoonlijk niet ) ma die is inmiddels de aan overleden

ik ben een hypochonder ( bang om dingen te krijgen of ziek te worden) dus ben ook bang dat ik een hersenbloeding krijg
of kanker
of een hartssnval
epilepsie
en ga zo maar door

ik heb een kindje van bijna een jaar oud die gelukkig lekker ligt te slapen haha
me vriend is werken dus ik wil even kijken of jullie me kunnen helpen

ik heb steeds een ontzettende druk in me hoofd ( ben ook alwel 3 maand verkouden)
ben elke min van de dag bang dat ik stop met ademhalen
en heb met typen en gewoon veel last van stijve verdoofde rare zeer gevoel in de vingers

ma die druk in me hoofd vind ik het ergst als ik nu diep ademhaal ( diep zucht) dan stop ik met ademen en dan wordt de druk erger
krijg ook af en toe een druk op de borst ma dat is ma kort

ma die druk in me hooffd gaat niet weg

kan ik een hersenbloeding krijge? of zijn dit ook klachten van hyperventilatie

of kan ik gewoon beter even de huisarts bellen

xxx

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vraag om een dubbele afspraak met je huisarts en bespreek je problemen precies zoals je hier doet. Je hebt veel last van stress en je klachten doen mij ook aan hyperventilatie denken. Maar ondanks een sterk vermoeden in die richting is het gangbaar om eerst te kijken of er lichamelijk niets mis is. Maar doe alsjeblieft vooral ook iets aan je hypochondrische angsten, want die lijken je leven nogal dramatisch te overheersen. Vraag daar hulp voor, bijvoorbeeld door je naar het RIAGG te laten verwijzen. Je hebt kennelijk zelfinzicht en gevoel voor humor. Dat zijn heel krachtige eigenschappen die je kunnen helpen op je traject om een meer ontspannen leven te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zat er natuurlijk in dat je al in het 'circuit' beland was maar ik moest het meenemen in mijn advies. Zeker als je al een flink aantal gesprekken gehad hebt kun je het beste gewoon je twijfels uiten en misschien eens met iemand anders gaan praten.
Helemaal van je angsten kom je misschien niet af maar ik schat de kans toch groot dat je er beter mee kunt leren omgaan door er meer de baas over te zijn.
Je hebt nog een groot stuk leven voor je, gezien je leeftijd. Stop daar je energie in en niet in ziek zijn of erger, in doodgaan. Dat klinkt misschien een beetje cru maar je kunt ongetwijfeld een aantal dingen goed tot heel goed. Gebruik die kwaliteiten! Lukt misschien niet altijd even goed maar iedere keer als het wel lukt is dat toch een overwinning, hoe klein ook.

Andere antwoorden (6)

Voor deze vragen zou ik zeggen; ga even langs bij de huisarts, hij of zij kan je beter te woord staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laatste zin is de meest zinnige: Als jij je niet goed voelt, dan moet je inderdaad contact opnemen met de arts. Wij kennen je niet, we weten niet hoe je je precies voelt, wat je eventuele medische achtergrond is.
Je huisarts weet het wel, hij heeft ervoor gestudeerd en hij zal je vast wel kunnen geruststellen.

Sterkte.
Oh, en welkom op deze site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral dat laatste moet je doen!
Niet alleen om je lichamelijk na te laten kijken, maar ook op psychisch vlak kun je wel wat steun gebruiken lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar een antwoord mogelijk, morgen naar de huisarts en alles met hem bespreken, en vandaaruit verder plannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, lastige kwestie.
Allereerst ben je behoorlijk aan de jonge kant voor het ontwikkelen van een TIA (kortdurend infarct in de hersenen). Dit komt met name voor bij mensen die wat ouder zijn en over het algemeen wat slechtere kwaliteit van bloedvaten hebben.
Zelf geef je al aan dat je aan kanker, epilepsie of een tumor of iets anders geks denkt. Dit is natuurlijk niet op afstand uit te sluiten. Symptomen hiervan zijn over het algemeen meer uitgebreid dan jij beschrijft (denk aan uitval van gevoel / kracht in arm. Afname zicht, evenwicht, duizelig, misselijk enzovoorts).
Grote kans dat jou klachten kunnen worden verklaard op basis van overmatige spanning (je druk maken) in nek/schouderspieren. Deze hechten aan aan je achterhoofd en kunnen vanuit daar hoofdpijnklachten veroorzaken (door irritatie van botvlies van je schedel of compressie van klein zenuwtje). Tevens geef je aan al 3 maanden verkouden te zijn. Hierdoor kan de interne druk in je hoofd wat toenemen, waardoor ook hoofdpijnklachten kunnen ontstaan.
Wat ik je wil adviseren is eens bij jezelf te rade te gaan in welke mate en hoe vaak jij onbewust je schouders zit op te trekken (richting oren). Mensen die druk / gestressed zijn doen dit namelijk in mijn optiek vaak. Dit geeft een onnodige spanning in je nek / schouderspieren, hetgeen weer hoofdpijnklachten geeft.
Voor wat betreft je ademhaling; focus je op een ontspannen buikademhaling.
Uiteraard kan het altijd zinvol zijn om hetgeen je als klachten aangeeft met je huisarts te bespreken. Alleen verwacht ik niet dat hij / zij veel uit de kast zal trekken om aan te tonen dat er niks aan de hand is (zoals het maken van een scan van je hoofd) omdat hier niet direct aanleiding voor is.

Begrijp dat het lastig is angstige gedachten 'weg te denken'... Succes.!

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie nu ook dat je aangeeft dove / raar gevoel in je vingers te hebben. Er zitten een aantal spiertjes (musculus scaleni) in je nek die naar je 1e en 2e rib gaan. Deze helpen mee met ademhalen en trekken de zaak wat omhoog. Tussen die spiertjes gaat een grote zenuwtak (plexus brachialis) richting de hand. Indien deze zenuwen beklemd raken, geeft dit een dof / vreemd gevoel in de hand of vingers.
Nogmaals; belangrijk om schouders te ontspannen (schouderbladen in je kontzak steken) / wat te rekken (li oor naar linker schouder brengen en omgekeerd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat me opvalt in jouw, volgens mij beetje rare verhaal,is niet je laatste zin,maar deze: Me (is trouwens mijn) vriend is werken,dus wil ik even kijken of jullie me willen helpen. Alle dingen,die je dwars zitten zou je met je partner moeten bespreken en niet aan ons(voor jou volstrekt onbekenden) zulke vertrouwelijke dingen moeten vragen.Op je vraag kan ik je geen antwoord geven,maar wel het advies om naast een arts ook een psychiater in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou niet meteen zo heetgebakerd antwoorden,priscilla,ik vind een dergelijke vraag niet geschikt voor deze site, aangezien wij geen van allen de precieze situatie kennen en er dus niet een goed antwoord op kunnen geven. Natuurlijkmag je hier vragen,wat je wilt en we zullen je dat niet verhinderen,als je maar niet verwacht hier het zaligmakend antwoord te ontvangen,daar is deze site toch te algemeen voor,ook al stikt het hier op een enkele uitzondering na,van de goedwillende mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje: Bestaan 'domme' vragen? Ik dacht van niet! Dat je met antwoorden op gevoelige vragen heel integer moet omgaan ben ik direct met je eens. Als je daartoe niet in staat bent moet je het niet doen. Als ik kansen zie en daar de verantwoordelijkheid voor kan opbrengen doe ik dat dus wel. Zegt niets over jouw en mijn competenties, behalve dat die niet hetzelfde zijn. Mooi, toch? Zo vullen mensen elkaar aan. @Priscilla: laat je niet ontmoedigen. M.i. is je vraag hier volkomen terecht maar ik kan me voorstellen dat velen die niet makkelijk vinden. Ik ook niet, om eerlijk te zijn, maar een beetje antwoord dacht ik wel te kunnen geven en dat heb ik dus ook gedaan.