Wat kunnen de leerlingen van deze klas doen?Zie uitleg.

Vanmiddag is er heel erg ongeluk gebeurt waarbij een jongen van 12 jaar is omgekomen.Nu zat deze jongen bij mijn dochter in de klas.Komende vrijdag heeft ze een bijeenkomst om over deze jongen te praten.Wie heeft ideen voor deze bijeenkomst om te gaan doen?En is het verstandig om ook iemand van slachtofferhulp in te schakelen?

Voor een paar jaar terug is de vader van deze jongen dood geschoten.Mijn dochter vertelde vanmiddag dat zijn moeder zelfmoord wil plegen.Ze worden waarschijnlijk ook allemaal uitgenodigd voor de begrafenis.Omdat deze jongen van turkse afkomst is kan het ook nog zijn dat hij naar Turkije wordt overgebracht.Zijn vader is daar destijds ook naar toegebracht. Zo triest verhaal dit.De klas van mijn dochter is erg van slag.

Toegevoegd na 10 uur:
op school wilden ze slachtofferhulp niet inschakelen nu gaan ze er toch over nadenken bedankt alvast voor julle fijne en lieve antwoorden

Toegevoegd na 1 dag:
Het gaat goed komen van de scholen waar de kinderen nu opzitten gaan de mentoren ook mee en ze willen ook nog proberen of ze iemand van slachtofferhulp kunnen regelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Overleg met de school, vrijwel altijd wordt er opvang en begeleiding georganiseerd voor zulke klassen.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeker iemand van slachtofferhulp inschakelen om dit gesprek en eventueel een verder verwerk te begeleiden indien noodzakelijk. Deze mensen kunnen precies vertellen wat de "do's and dont's" zijn bij het verwerken hiervan. Kinderen opzich kunnen heel veel hebben, maar veel kinderen bij elkaar kunnen elkaar erg "opnaaien". Dit is heel normaal en menselijk gedrag overigens. Maar zou het zeker voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst en vooral: heel veel sterkte voor je dochter. Als de school merkt dat er behoefte aan is, zullen ze uit zich zelf wel slachtofferhulp inschakelen. Gebeurt dit echter niet en merk je aan je dochter dat dit wel noodzakelijk is, aarzel dan niet om zelf stappen in die richting te zetten! Ik weet uit ervaring (een klasgenoot pleegde zelfmoord toen ik 14 was) dat het erg heftig is om op die leeftijd zoiets zelfstandig te verwerken. Nog een paar ideetjes voor vrijdag eventueel: misschien kan / durft iemand die een speciale band met hem had ( in mijn geval een ex-vriendin)iets te zeggen. Verder natuurlijk een minuut stilte uit respect en, wat wij toen deden en ik ook wel heel fijn vond, was een briefje met een laatste gedachte of wens aan hem in een ballon stoppen, deze opblazen en met de hele klas onder begeleiding van zijn lievelingsnummer deze op te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijk is dat je als ouder moet vertrouwen op de school en wat vanuit daar georganiseerd wordt. Ik mag aannemen dat slachtofferhulp wordt ingeschakeld, vooral gezien het verleden en hetgeen er nu over de moeder gezegd wordt.

Als je zelf behoefte hebt aan iets (bijvoorbeeld een toespraak geven, een kaarsje aansteken) of je dochter, geef dat dan aan op school. Het lijkt me belangrijk dat iedere leerling aangeeft hoe hij of zij het wil verwerken.

Wat misschien mooi kan zijn is een foto met een vaas met rozen, waarbij iedere leerling een roos meeneemt na de bijeenkomst. Zo is er iets tastbaars wat ze mee kunnen nemen.

Ik neem aan dat de jongen moslim is? Misschien kan er een stukje uit de H. Qur'aan gereciteerd worden. Of misschien een Nederlandse uitleg/vertaling gelezen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het jammer dat de school wacht tot vrijdag, de kinderen zitten nu met het probleem, daar moet nu gehandeld worden.

Dat er meerdere personen van slachtofferhulp is zeer wenselijk, ook moet er ruimte zijn dat kinderen één op één met elkander kunnen spreken of kunnen spreken met een persoon van slachtofferhulp.

GGZ en GGD kunnen ook behulpzaam zijn in dergelijke gevallen.

Verzoek de ouders om zonodig de kinderen(als het kind hetzelf wil) van school op te halen, dergelijke bijeenkomsten zijn geestelijk zeer zwaar.

Als laatste wil ik u als ouders aanraden om uw kind vrij uit te laten spreken over het gebeuren, ook al is dat op tijdstippen dat het u niet uitkomt of als u het verhaal al honderd keer hebt gehoord, schakel zonodig psychologische hulp in/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als eerste heel veel sterkte voor iedereen daar.

toen ik in groep 7 zat, was er een moeder van een goeie vriend van mij overleden aan darmkanker. iedereen kende die moeder heel erg goed, dus iedereen had het die tijd heel erg zwaar. we hebben het een een dag stil gehouden, en de dag daarna, gingen we met wat ouders en leraren en juffen in een kring zitten. (maar geen slachtofferhulp.) we hebben die dag heel veel gepraat, en kinderen die het erg moeilijk hadden, kregen extra hulp. mijn vriend zat er niet bij, hij was ook uit een ander land, en is vervolgens met zijn vader terug verhuisd naar zijn lang.
we hebben dus gepraat, sommige leraren hadden een speech, maar die hadden het er ook zwaar mee. er mochten een aantal kinderen mee naar de begrafenis. ik was maar niet mee gegaan, omdat ik dat toen niet leuk vond (dat was te moeilijk).

ik hoop dat je hier wat aan hebt...

en in jou tekst staat: "Mijn dochter vertelde vanmiddag dat zijn moeder zelfmoord wil plegen". als dat uw dochter is is dat dan uw vrouw niet die zelfmoord wil plegen? en daarvoor zou ik wel professionele of in ieder geval hulp voor inschakelen. want dat is natuurlijk ook een ramp als dat gebeurt.