Kan een narcist je vermoorden, als je niet doet wat diegene wilt?

een hele goede vriendin van mij heeft zeer waarschijnlijk kwaadaardig narcisme, alle kenmerken komen overeen. alleen ik weet niet wat ik moet doen en wat ik kan verwachten als ik niet meer doe wat ze wilt of afstand van haar ga nemen. ik vrees het ergste!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7.6K

Antwoorden (3)

in feite kan iedereen een ander vermoorden om welke reden dan ook.

niet elke narcist is een potentiële moordenaar.

dus ja het kan, maar iedereen kan dit, en om welke reden dan ook.

het is echter niet reeel om vanwege jouw gedachtengang afstand te nemen van je vriendin, of je levensverzekering aan te scherpen, of alvast je uitvaart te regelen.

wel een beetje met beide benen op de grond blijven staan hoor!

als je het ergste vreest denk ik dat je een keer naar je huisarts moet gaan, want dan speelt er toch wat meer dan je zelf waarschijnlijk denkt.

een je afstand omdat je niet met het narcisme om kan gaan, is het een heeeeel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor de min.
het is gewoon een antwoord op je vraag, maar goed. als jij ondersteuning vraagt, of liever gezegt iemand die jou gedachtengang kan beamen had je de vraag anders moeten stellen. eigenlijk kom je nu op de proppen met het feit dat je vriendin ZEGT dat ze iemand wil vermoorden?
haar een moord GEVOELENS is heel wat anders dan ZEGGEN dat je dit hebt.
en al zou ze het zeggen... wie ben jij dan om te denken dat ze het ook DOET en ALS ze het al DOET wie zegt dan dat JIJ haar slachtoffer bent? ik denk dat je echt met je benen op de grond moet gaat staan. ik hoef hier namelijk helemaal niets te bevestigen, ik geef simpelweg antwoord op je vraag. en als dat je niet bevalt om welke reden dan ook (mij zijn ze in ieder geval duidelijk) is dat toch echt niet MIJN probleem hoor, maar dat van jou. je kan proberen om het mijn probleem te maken om alles naar je toe te trekken, en het daarbij bij een ander te leggen, maar dit gaat je helaas niet lukken. overigens lijkt het me echt verstandig om even met je huisarts te gaan praten. ik denk dat jij je veel vaker erg onbegrepen voelt namelijk, en denk dat dit voor jou heel erg frustrerend kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus. Ik vind dit een prima, nuchter antwoord op de vraag. @Vraagsteller: Je vraag zelf of het kan. Eucalypje zegt dat het wel kan, maar dat het niet reëel is om daar vanuit te gaan. Dat is een prima antwoord. Niet het antwoord dat je wilt horen blijkbaar, maar wel een goed antwoord en dus geen min waard. Ik ben 't verder ook met Euca eens: ga eens met een arts praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Widar :)
Kijk eens, jij bent (nog) haar vriend. Dus ik neem aan dat je al eerder meegemaakt hebt dat ze boos was. Boos op een ander. Misschien zei ze zelfs wel tegen jou dat ze die ander ging vermoorden.
Waar het nu om gaat is: hééft ze die ander ook daadwerkelijk vermoord? Ik vermoed van niet, anders zou ze gevangen zitten.
Dus zou ik proberen om me niet zo nerveus te maken. Wat je daarmee bereikt is dat je het helemaal niet uit durft te maken. En angst is wel een heel slechte reden om het aan te houden.
Ik vermoed dat je je lef bij elkaar moet rapen en het haar moet gaan zeggen. Vraag een vriend mee ter ondersteuning en voor je eigen veiligheidsgevoel. Vraag hem wel om zich er niet mee te bemoeien als het niet strikt noodzakelijk is. Dan kom je ook steviger over. Zorg goed voor jezelf en vertel het. Natuurlijk is het eng, maar dat is het ook als je vriendin geen narcist zou zijn.
Kom op, en stop met deze relatie die je alleen maar angst brengt en vernedering. Sta dat niet meer toe en gun jezelf een fijnere relatie, een echte liefdesrelatie, als je eraan toe bent.
Maar nu ff doorbijten.
Dan kan je straks weer meer genieten.
Kristal
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
dank je Adrem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusssssss!
Kristal
12 jaar geleden
Dank Eucje.
Je vrees is je eigen grootste vijand. Je vriendin maakt daar misbruik van en dat is ook typisch een eigenschap van een narcist (ik noem ze een dictator).
Dus ga bij jezelf af hoe reeel je vrees en angst is. Dat je wordt vermoord is een bepaalde denkpatroon die alleen bij jou ligt en het is niet echt reeel dat die gedachten ook uit zullen komen.
Jij zit gevangen in je eigen doemdenken. En daarmee is het niet vreemd dat jij mensen aantrekt die een narcist zijn en van jou doemdenken misbruik gaan maken.
Dus breken die hap en leren gaan denken dat er helemaal niets gaat gebeuren wat ernstig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zoeken allemaal onze 'vrienden' uit in ons leven. En een narcists zoekt dus mensen uit in zijn leven die hij dus kan overheersen.
Dit zijn dan ook vaak de mensen die zich laten overheersen en een dominant iemand nodig hebben in hun leven. Het zijn vaak mensen die zelf niet zelfverzekert genoeg zijn om alleen te staan in het leven en/of zich kunnen weren tegen dominante mensen.
Ja het is een wisselwerking.