Hoe doe je een pil / tablet doormidden zonder dat het afbrokkelt?

Bijvoorbeel Paracetamol.

Toegevoegd na 1 dag:
Als er geen breekstreep zit.

13 jaar geleden
30.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord was voor als er geen breekstreep zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord is uitgebreid.

Het beste antwoord

Wat ik nog wel eens deed is de pil met het midden op een richeltje leggen (mijn keukenblad heeft bv allemaal van die kleine hobbeltjes en bobbeltjes, daar leg ik hem dan half op zodat het midden boven een gat ligt. Vervolgens zette ik een aardappelschilmesje op het midden van de pil en drukte RECHT naar beneden (dus niet wrikken of snijden ofzo). Na een paar krijg je er handigheid in en tot die tijd... de kruimeltjes eerlijk verdelen en dan ervan uitgaan dat een hoopje kruimeltjes ook een halve pil is...

Overigens heb ik ook zo'n pillensnijder geprobeerd maar mij lukte het daar niet mee. Zat altijd wel ergens naast het midden ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je hebt pillensnijders daarvoor. Die kan je krijgen bij een apotheek. Daar leg je de pil in en dan druk je d'r boven op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de apotheker en drogist zijn artikelen verkrijgbaar
om medicijnen te halveren of te verpulveren.

Let wel op dat u GEEN medicijnen halveert of verpulvert
die een vertraagde afgifte hebben van een bepaalde werkzame stof. (retard)

Halveer ook geen capsules.

Bij twijfel radpleeg uw arts of apotheker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een tablettensplitter. Leg tabletten met de breukgleuf naar beneden in het apparaatje maar wel met het mesje (aan de bovenkant) parallel aan die breukgleuf. Dan heb je de grootste kans op twee gelijke helften zonder brokstukjes.

Toegevoegd na 23 uur:
Hetzelfde geldt voor tabletten zonder breukgleuf. Door de beheerste druk die je op de tablet uitoefent met het mesje in zo'n splitter krijg je weinig verbrokkeling en twee gelijke helften.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste tabletten zijn voorzien van een gleufje,waardoor je ze makkelijk door kunt breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gladde harde ondergrond een spijker niet te dik pilletje eropleggen en aan beide kanten met de duim drukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar bestaat een apparaatje voor . Informeer eens bij de apotheek .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik breek een tablet doormidden met een aardappelmesje. Gewoon het mes boven op de tablet zetten, in het midden van het tablet, en doormidden "hakken".

Wel een beetje druk op zetten en in een snelle beweging het tablet doormidden "hakken". Anders lukt het niet zo goed en gaat het tablet afbrokkelen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een tablet breekt bij de breekstreep(bv. paracetamol) kun je het brokkelen niet tegengaan. wel beperken(met zo'n pillensnijder). er is door de fabrikant wel rekening gehouden met dat brokkelen. als het goed is zit er rond de breukstreep minder werkzame stof dan aan de buitenkanten.