Hoe erg moet een hernia zijn. Zodat ze opereren ik heb gemerkt dat ze dat niet meer zomaar doen. Wanneer wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Niet iedere hernia hoeft geopereerd te worden. Voorop moet staan dat de patiënt klachten moet hebben die door de hernia kunnen worden verklaard. Als dat het geval is dan is nog maar voor 1 op de 7 patiënten operatie aangewezen. Bij het leeuwendeel van de patiënten verdwijnen de klachten vanzelf, ondersteund met fysiotherapie, gedoseerde rust en pijnstillers. Zo langzamerhand is duidelijk geworden dat een rustkuur (10 tot 14 dagen platte bedrust) geen bijdrage levert tot een eventueel herstel. Vanwege het gunstige natuurlijk beloop van een hernia moet men dus niet te snel besluiten tot operatie. Een operatie, hoe weinig ingrijpend die ook kan zijn, beschadigt de rug. Dit moet niet nodeloos gebeuren, want ook de afwijking op de foto kan vanzelf verdwijnen. Het tijdstip van operatie hangt in grote mate af van de ernst van de pijn. In het algemeen houdt men aan niet eerder dan na 6 weken te opereren, tenzij er spoed vereist is. Vallen de pijnklachten wel mee dan wordt vaak langer afgewacht. Dan nog is het zo dat in de meeste gevallen (ongeveer 70%) met fysiotherapie, gedoseerde rust en pijnstillers de herniaklachten over gaan. Wanneer de klachten blijven bestaan, zal men in het algemeen toch wel binnen 6 maanden adviseren te opereren, omdat gebleken is dat het herstel bij lang wachten ook langer kan duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ze opereren alleen maar aan een hernia als deze de zenuwbanen zodanig beknellen dat er gevaar loopt dat de bloedtoevoer het weefsel laat afsterven
ik heb 5 onderrug hernia's en 4 nek hernia's maar opereren wacht men liever mee want iedere hernia operatie maakt de rug alleen maar zwakker

Toegevoegd na 2 minuten:
nog even dit.. niet iedere hernia hoeft geopereerd te worden, een hernia kan ook weer vanzelf weggaan
met een hernia word ook gezegd dat men beter in beweging kan blijven
dus niet op apegapen op je bed gaan liggen, daarmee word je stijf en heb je alleen maar meer last
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hernia knelt geen bloedtoevoer af.
bij mij hebben ze 2 jaar terug een hernia weggenomen, na 4 maanden ben ik terug aan het werk gegaan, en na 4 maanden van activiteit heeft de doctor beslist om deze twee wervels te fixeren met bouten, wel opletten dat er geen osteoporose in het spel is betrokken, maar da's niet erg, gewoon jaarlijks een infuus bij de huisarts waar je een 3-tal dagen niet lekker van bent en de hernia operatie voelt beter aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Johnny, Mag ik vragen wat je dan krijgt in dat infuus?
Indien je je ontlasting niet meer op kan houden, gevoelsverlies in je zitvlak ervaart en of spieren in je been volledig uit vallen wordt je over het algemeen vrijwel direct geopereerd.

In overige gevallen in het met name de mate van pijn, de beperkingen die je ondervindt als gevolg van de hernia en de tijd dat het al aanwezig is wat bepaald of je wel of niet geopereerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet elke hernia hoeft geopereerd te worden. Met rust en fysiotherapie gaan 70 tot 80% van alle hernia's vanzelf weer over. Men moet dus niet te vroeg besluiten tot operatie, aan de andere kant is het zo, dat bij te lang wachten het herstel na een ingreep vertraagd kan zijn. In het algemeen houdt men aan niet eerder dan na 6 weken te opereren (tenzij er een spoedindicatie bestaat), maar wel binnen 6 maanden als de klachten dan nog bestaan.