Waarom is een massage, een streling, haren wassen etc. fijner als een ander het doet?

Mijn haren wassen is stukken aangenamer als de kapper het doet dan wanneer ik het zelf doe. Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld een voetmassage. Hoe komt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat komt omdat je je daar kunt ontspannen. Je wordt in een makkelijke stoel gezet, of mag op een tafel gaan liggen, je hoeft niets te doen en hoeft de behandeling alleen te ondergaan. Ook heeft zowel de kapper als de masseur geleerd te masseren, de kapper van de hoofdhuid, de masseur van het lichaam. Dit zijn ontspannende massages, als je het zelf doet, moet je je inspannen, waardoor je minder op de massage concentreert.

Bronnen:
http://www.wittewaterlelie.nl/pages/603/Wa...

Dat is een hele goeie vraag! Ontspanning heeft er niet echt mee te maken. Het heeft wel te maken met "het onverwachte" . Wanneer je jezelf ontspant zal je eigen aanraking niet anders zijn. Je kunt jezelf ook niet kietelen om die reden. Het heeft dus alles te maken met hoe je hersenen dit verwerken. Doet je aardige buurvrouw dit, terwijl ze nooit geleerd heeft om iemand’s haar te wassen, dan zal dit hetzelfde zijn. Ook al zie je het aankomen, dan nog zal dit een andere sensatie geven dan wanneer je het zelf doet. Je hersenen verwerken dit anders dan wanneer ze jou eigen hand aansturen om je haar te wassen, of welke aanraking dan ook. Toegevoegd na 1 dag: Conclusie: Het voelt fijner doordat het onverwachts is (door iemand waar je een neutraal gevoel bij hebt). Uiteraard niet wanneer je walgt van die "iemand anders" maar dat lijkt me niet meer dan logisch.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100