Is er iets tegen Tinnitus wat echt helpt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vraag voor de KNO arts of huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens zoeken op het woord tinnitus in het zoekvenster van GV.
Hier zij vele vragen en antwoorden te vinden.
of goole op oorsuizen.

Het beste antwoord

Heb zelf al zeven jaar dag in dag uit las van tinnitus. Heel vervelend.
Echte afdoende therapieën zijn hier helaas nog niet voor.
In de meeste gevallen helpt het vermijden van provocerende geluiden van bij voorbeeld motorische apparatuur (afzuigers, bladblazers, elektrische maaimachines enz.) en het zorgen voor voldoende afleiding. Ook kan luisteren (actief of passief) naar muziek goed helpen.
Voor de rest moet je ermee proberen te leven en er niet te veel bij stil staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Oorsuizen of tinnitus is een bekend probleem binnen de Neus-Keel-Oor Geneeskunde. Helaas kan vaak de oorzaak van dit suizen niet achterhaald worden. Enkele mogelijke oorzaken: langdurige blootstelling aan lawaai, plots zeer luid geluid, drukproblemen in het middenoor, vasculaire problemen.
In sommige gevallen is er echter geen oorzaak aan te duiden. Wetenschappers zijn er nog steeds niet uit wat dit oorsuizen precies is. De meest ondersteunde hypothese op dit moment is dat dit het veroorzaakt wordt door de haarcellen in het binnenoor. Deze cellen zetten, bij binnenkomen van geluid in het binnenoor, deze informatie om naar elektrische signalen in de gehoorzenuw. Deze zenuw zorgt ervoor dat de signalen doorgegeven worden naar de hersenen zodat we kunnen horen. Wanneer nu deze haarcellen ook werken als er geen uitwendig geluid is, dan krijgen de hersenen dus een signaal van geluid, hoewel er geen is. Dit is dan het oorsuizen.
Indien er geen oorzaak gevonden wordt, dan zijn er weinig behandelmogelijkheden. Enkele opties:

- tinnitus masker: dit is een soort hoorapparaat dat het gewone geluid niet versterkt, maar eigenlijk gewoon een soort stoorruis uitzendt. Dit is een geluid dat de storende tinnitus overstemt en vaak beter te aanvaarden is dan de tinnitus zelf.

- wanneer slapen moeilijk is wordt aangeraden om bv. de radiowekker aan te zetten en dan liefst nog slecht afgesteld zodat je enkel geruis hoort. Dit is een geluid dat de storende tinnitus overstemt en dat maakt het mensen soms makkelijker om de tinnitus te aanvaarden.
Amadea
13 jaar geleden
U zou meer ontspanninsoefeningen moeten doen en/of afleiding zoeken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle medische woorden die eindigen op itus hebben met een ontsteking te maken. Raadpleeg een arts die zal je een ontstekingsremmer voorschrijven en de bron van de ontsteking opzoeken en bestrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Is niet de fijne antwoord, maar is Neen. De piep is de signaal dat iets is kapot gegaan in de oor, en dat kan niet gemaakt. Dus eenmaal de piep, dan altijd de piep. Dus eigenlijk is: de enige wat helpt is voorkomen.