2 a 3 glazen (rode) wijn per dag drinken is gezond zegt men. Is je gewicht bepalend of het 2 of 3 glazen 'moeten' zijn of iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (7)

een glas rode wijn per dag zou goed zijn voor mensen met cholesterol problemen , ook voor een hart patient zou t goed zijn want een wijntje houd het bloed dun
een groot persoon zou meer kunnen hebben maar overal waar TE voorstaat is niet goed
drink met mate.. geniet met mate
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de trek in die wijn, die bepalend is, maar 3 lijkt me iets te veel van het goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk of niet, alcohol is nu eenmaal een vergif. Je lever moet het maar ziet af te breken.

Daarentegen zitten in rode wijn ook gezonde stoffen, voor je lichaam. Helaas ook sulfiet wat eveneens vergif is.

Sommige artsen adviseren aan enkele patienten om elke dag een flesje bier te drinken, zodat ze beter kunnen plassen.

Trek zelf je conclusies, maar ik denk dat drie glazen wijn per dag meer kwaad dan goed doet.

Mijn advies: 1 a 2 keer per week één glaasje rode wijn moet kunnen. En als je heel fanatiek bent, kun je nog proberen of je wijn zonder sulfieten en/of zonder alcohol kunt vinden.

Zonder sulfieten en zonder alcohol, misschien minder lekker, dat weet ik niet, heb het nooit gedronken, maar dan zou je er wel iets meer van kunnen drinken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet roomser dan de paus te zijn maar een glas wijn is echt niet vekeer. Je mag best 1 of 2 glazen wijn per dag hebben. Je gewicht doet er niet toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen drie en vrouwen maximaal twee glazen alcoholhoudende drank per dag, is de officiële norm. Ooit leerde ik van een verslavingsdeskundige dat twee dagen per week helemaal geen drank aan te bevelen is. Je gaat daar verslaving mee tegen en je lever krijgt twee dagen rust.

Aan calorieën levert alcohol er zeven per gram. Daar zou ik me met een enkel glaasje maar niet al te druk over maken.

Toegevoegd na 19 uur:
Toch even relativeren. Vaak wordt een enkel aspect gezond of ongezond genoemd. Zelfs sigaretten zijn ooit als gezond aangeprezen. Nog niet zo lang geleden moesten we rijk aan linolzuur eten, toen was het weer vetarm en nu zijn omega 3 vetzuren het summum van gezondheid. Het gaat om je totale eetpatroon. Van matige mensen die een glaasje wijn drinken kun je verwachten dat ze verder ook gezond leven. Of de stofjes in die wijn zoveel uitmaken waag ik te betwijfelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een enorme versimpeling van de werkelijkheid, die láng niet altijd op gaat. De informatie op internet is zeer tegenstrijdig, mogelijk door de belangen van de wijn- en bierindustrie. Dus hoe het precies zit, is mij niet duidelijk. Maar dit is wel wat ik eruit opmaak:

Of het gezond of ongezond is, verschilt per persoon en hangt af van hoe relevant hart- en vaatziekten zijn voor die persoon.
Rode wijn vermíndert namelijk de kans op hart- en bloedvaatziekten, maar vergróót de kans op borstkanker.

Belangrijke factoren:
- geslacht: voor vrouwen is de verhoging van de kans op borstkanker ernstiger dan de verlaging van de kans op hart- en bloedvaatproblemen, dus is het voor vrouwen ongezond, ongeacht de leeftijd.
- leeftijd: bij mannen boven de 40 is de kans op hart- en vaatziekten heel reëel, en is een vermindering van de kans daarop een stap vooruit, dus voor hen is het gezond. Voor een man van 20 is de kans op hart- en vaatziekten meestal nog niet zo relevant, dus dan is de schade die de alcohol aanbrengt belangrijker dan de verlaging van de kans op hart- en vaatziekten, dus is het voor hem ongezond.
- persoonlijke aanleg voor hart- en vaatziekten: Als in iemands familie veel personen zijn die hier last van hebben, heeft die persoon meer behoefte aan bescherming hier tegen dan een persoon in wiens familie het niet voorkomt.

Over gewicht heb ik niks gelezen, ik kan me voorstellen dat dit wel meespeelt, maar zo gedetailleerd is de informatie op internet niet, vooral de hoofdlijnen zijn te vinden, waarschijnlijk om het makkelijk onthoudbaar te maken voor het grote publiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm.. volgens mij gaat het niet over 2 of 3 glazen, maar 2 of 3 eenheden. En als je bedenkt dat een fles 6 eenheden bevat, denk ik dat je er snel achter komt dat je vaak wel meer in een glas doet.

Natuurlijk is dit een richtlijn; Je moet er vanuit gaan dat kleine mensen een a 2 eenheden en grote 2 a 3 eenheden aan moeten houden; In principe 1 a 2 glazen zou goed zijn voor je aders & bloeddruk.