Waarom ga je zoveel eten als je verdrietig bent of liefdesverdriet hebt?

Dat komt vaak voor, en in films en boeken zie je niet anders, maar waarom is vet je enige troost op dat moment?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn mensen, die wekenlang geen hap door de keel krijgen bij liefdesverdriet - maar dat is op een film natuurlijk minder goed weer te geven....vandaar, dat ze daar ijs eten, of een enorme borrel drinken.

Het beste antwoord

Dat verschilt toch per persoon, want het kan ook zo zijn dat je zo verdrietig bent, dat je juist niets kan eten.

Maar je kan ook gaan eten van verdriet. Dan krijgt eten geen functionele rol, maar een psychische rol. Eten biedt deze mensen een soort van troost, het leidt ze af. Door deze actie vergeten ze even hun verdriet, net zoals mensen die hun verdriet weg proberen te drinken.

Het is geen oplossing, maar een afleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat je het idee hebt dat niemand je toch begrijpt..
je gaat jezelf helemaal minderwaard vinden.
Je denkt dat de situatie aan jezelf ligt en pakt voedsel om de tijd te doden en verdrietig te zijn..

Toegevoegd na 4 minuten:
en daarnaast.. zorgt chocolade natuurlijk voor een vrolijk gevoel..
chocolade in de vorm van ijs.. doet het daarom ook prima
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is volgens mij meer suiker dan vet wat je gaat eten op zulke momenten.
Suiker geeft je tijdelijk een prettig gevoel een soort oppepper.
Het is ons ook vaak aangeleerd. Ik kreeg als ik vroeger gevallen was een snoepje voor op de zere plek. Dus leer je dat je als je je vervelend voelt je beter gaat voelen door iets zoets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vet eten geeft aan dat het je allemaal niet mee boeit.
zoet eten herinnerd je aan zoete gelukkige tijden
vaak als je liefdesverdriet hebt eet je alles wat maar voorhandig is, door te eten vergeet je je verdriet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag klopt niet.
De ene mens is namelijk de andere niet.
Natuurlijk zijn er hele volksstammen die zich volproppen bij liefdesverdriet.
Maar evenzoveel mensen krijgen geen hap meer door hun keel.
Ook zijn er mensen die in een dergelijk rotsituatie naar een borrel grijpen of weer starten met roken.
Het ligt er maar net aan waar jij als persoon je 'zwakke' plek hebt liggen.

Overigens, wat wel leuk is om te weten:

Het is onderzocht dat, wanneer we in een periode zitten waarin ons hart, liefde en gevoel de boventoon spelen, we meer zin hebben in zoetigheid.
Wanneer we in een rationele periode zitten (denk aan studie, geldzaken etc) eten we juist meer hartige dingen.
De oorzaak hiervan is nog niet gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kauwen schijnt te zorgen voor een rustgevend stofje in je hoofd. En te veel eten geeft je een beetje een roes, een verdoofd gevoel.