Hoe diep kan een mens zinken?

En wat kan hier de reden voor zijn? Wat is 'diep zinken'? Wie bepaalt dat het 'diep zinken' is? Waar komt dit spreekwoord uberhaupt vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Antwoorden (4)

Een mens kan tot de bodem zinken en de maatschappij bepaalt wat dat inhoudt. Hou je je vooral bezig met drugs of anderssoortige criminaliteit, dan ben je wel heel diep gezonken. "Men" tolereert dit niet en dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spreekwoord zal ongetwijfeld uit de scheepvaart komen. Maar hoe diep een mens kan zinken...het ligt er maar net aan welke maatstaf je hiervoor gebruikt. Voor de een is een werkloos iemand al diep gezonken, voor een ander ben je pas diep gezonken als je verslaafd en dakloos in de goot ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diep, heel diep.
Een persoon welke een presteerder is, zal op het laagste persoon de volgende omschrijving hebben:

Niveau 9: Wraakzuchtig wordend, proberend het geluk van anderen te ruïneren. Meedogenloos, obsessief over het vernietigen van wat hen dan ook moge herinneren aan hun tekortkomingen en falen. Psychopatisch, moord. In het algemeen correspondeert dit met de narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Terwijl hij op het eerste niveau:
Niveau 1 (Op hun best): Zelf-accepterend, innerlijk geleid, en authentiek, ze zijn ook alles wat ze lijken te zijn. Bescheiden en welwillend, zelfspot en een volheid van hart komen boven. Mild en weldoend.

Kijk ook eens bij de andere typen persoonlijkheden...
http://www.enneagraminstitute.com/nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik in de dak- en thuislozenwereld werkte, zag ik hoe diep een mens kan zinken. Afhankelijk van anderen voor bed, bad en brood. Korsakov door de drank.

Het kan nog veel erger. Lees Primo Levi: ik was een mens.
Een document over wat de mensheid andere mensen kan aandoen: hun menselijkheid ontnemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is uiteraard een subjectief begrip. Degene die het uitspreekt over de ander, of over zichzelf, bepaalt of het werkelijk aanvoelt als diep.