Wat zijn de positieve of negatieve effecten/gevolgen van een maagverkleining (gastric bypass) na (vele) jaren?

Ik ben geïnteresseerd in alle informatie en/of ervaringen op het gebied van (blijvend) afvallen, maar juist ook in eventuele andere effecten/gevolgen/problemen.

Toegevoegd na 3 uur:
Graag nodig ik ook iedereen met ervaring uit om te reageren!!!
Wat zijn je ervaringen een aantal jaar na de ingreep: ben je blijvend afgevallen, heb je problemen als gevolg van de operatie gekregen die je niet had voorzien, hoe zit het met tekorten aan vitamines/ mineralen etcetc.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Aan de operatie zijn enkele mogelijke risico’s en complicaties verbonden. De nietjeslijn kan breken, maar het maagreservoir kan ook uitrekken en dezelfde grootte krijgen als de maag voor de ingreep. Nutritionele tekorten kunnen bij sommige patiënten gezondheidsproblemen veroorzaken. De maag kan in de buikholte lekken. Daardoor kunnen de maagzuren andere organen bereiken, wat gevaarlijk is. Bij het Dumpingsyndroom beweegt de maaginhoud zich te snel door de dunne darm. Symptomen hiervan zijn misselijkheid,bleekheid, een gevoel van zwakte, zweten en diarree. Als je zoetigheden eet, voel je je ook meteen zwak. Ten gevolge van het gewichtsverlies kan de patiënt last krijgen van galstenen. Toegevoegd na 4 minuten: Voordelen:meer zelfvertrouwen,afvallen zonder dieeten,je word vruchtbaarder,minder gewrichtspijnen,betere bloeddruk.

Bronnen:
http://www.goedgezond.be/tag/maagverkleining/

Het nadeel is dat het een hele riskante operatie is. Daarbij wordt de maag kleiner gemaakt. Maar in de loop der jaren gaat deze toch weer uitzetten omdat je er toch weer meer voedsel in gaat stoppen. Met als gevolg dat de maagwand weer wat dunner en dus ook kwetsbaarder wordt. In mijn optiek, is blijvend afvallen meer een levensinstelling verandering. Tenminste wanneer er geen duidelijke medische verklaring voor is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100