Wat zijn de positieve of negatieve effecten/gevolgen van een maagverkleining (gastric bypass) na (vele) jaren?

Ik ben geïnteresseerd in alle informatie en/of ervaringen op het gebied van (blijvend) afvallen, maar juist ook in eventuele andere effecten/gevolgen/problemen.

Toegevoegd na 3 uur:
Graag nodig ik ook iedereen met ervaring uit om te reageren!!!
Wat zijn je ervaringen een aantal jaar na de ingreep: ben je blijvend afgevallen, heb je problemen als gevolg van de operatie gekregen die je niet had voorzien, hoe zit het met tekorten aan vitamines/ mineralen etcetc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb toevallig pas een artikel gelezen over een vrouw die na jaren lang overgewicht 55 kilo is afgevallen in een half jaar.(55 kilo!Zoveel weeg ik niet eens.^^)
Moest voor haar gezondheid.
Ze staat nu veel positiever in het leven.Ze zwemt en gaat met haar kinderen de glijbaan af, dat soort dingen.
Hier was ze eerst niet toe in staat, door haar overgewicht.
Ze is ook zelfverzekerder.
Lijkt mij een positief effect.
Zulke verhalen ken je vast wel(?)
Ik vond het wel leuk het ff te zeggen hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een maagverkleining dus hè?
Snapte je zeker wel?
Cryofiel
12 jaar geleden
Wel onder begeleiding doen, en met regelmatige controles! Vetweefsel slaat veel gifstoffen op die je ooit binnen hebt gekregen. Wanneer al dat vetweefsel binnen korte tijd verdwijnt, komen dus al die gifstoffen in diezelfde korte tijd in je bloedbaan terecht. Daar zijn mensen erg ziek van geworden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Laurena: dank voor je reactie: ik had um door ;-) Dank Cryo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie Ikke etc.;-)
Het gaat mij om de gevolgen op lange termijn, en dan eigenlijk met name de eventuele problemen die dan zouden kunnen ontstaan: zoals bijvoorbeeld vitaminetekort etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geïnteresseerd in met name de eventuele gevolgen/problemen na jaren, omdat je daar op internet niet veel over kunt vinden. Het waarom lijkt mij niet relevant voor het beantwoorden van deze vraag.

Het beste antwoord

Aan de operatie zijn enkele mogelijke risico’s en complicaties verbonden. De nietjeslijn kan breken, maar het maagreservoir kan ook uitrekken en dezelfde grootte krijgen als de maag voor de ingreep.

Nutritionele tekorten kunnen bij sommige patiënten gezondheidsproblemen veroorzaken. De maag kan in de buikholte lekken. Daardoor kunnen de maagzuren andere organen bereiken, wat gevaarlijk is.

Bij het Dumpingsyndroom beweegt de maaginhoud zich te snel door de dunne darm. Symptomen hiervan zijn misselijkheid,bleekheid, een gevoel van zwakte, zweten en diarree. Als je zoetigheden eet, voel je je ook meteen zwak. Ten gevolge van het gewichtsverlies kan de patiënt last krijgen van galstenen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voordelen:meer zelfvertrouwen,afvallen zonder dieeten,je word vruchtbaarder,minder gewrichtspijnen,betere bloeddruk.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel! +

Andere antwoorden (1)

Het nadeel is dat het een hele riskante operatie is. Daarbij wordt de maag kleiner gemaakt. Maar in de loop der jaren gaat deze toch weer uitzetten omdat je er toch weer meer voedsel in gaat stoppen. Met als gevolg dat de maagwand weer wat dunner en dus ook kwetsbaarder wordt.

In mijn optiek, is blijvend afvallen meer een levensinstelling verandering. Tenminste wanneer er geen duidelijke medische verklaring voor is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord Gdan. Wat zijn de gevolgen van een dunnere maagwand na jaren?
Mijn optiek is dezelfde, maar soms/vaak is dat niet mogelijk voor mensen. Daarbij: een maagverkleining wordt niet gedaan als je 10 kilo te zwaar bent ;-) Dat zijn er vele meer. Goedkeuring voor een dergelijke operatie krijg je alleen als het medisch noodzakelijk is, en dan nog zijn er vele redenen, waarom iemand die niet krijgt. Tevoren krijg je een zeer heftige keuring, zowel lichamelijk alsook geestelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevolgen van een dunnere maagwand is volgens mij een verhoogde kans op mogelijke maagwandperforatie.
Het lijkt me hetzelfde als je een vel strekt en maar blijft strekken. Uiteindelijk kunnen daar scheuren en gaten in ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank! + had ik al gegeven.
Jammer weer van de ongemotiveerde min....daar schiet niemand wat mee op :-(