Waarom komt er een riool lucht uit m'n kies?

Ik heb 2 dagen last van een rioollucht die ik proef wanneer ik met mn tong in mn kies zit.

De kies is half afgebroken en zwart. Kan de rioollucht schade toebrengen aan mn gezondheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mogelijk is de kies rot. Ook kan het zijn dat door het gat in je kies etensresten blijven zitten die vervolgens gaan rotten. Dat kan zeker behoorlijk gaan stinken. Nu is die lucht niet schadelijk, maar de bacteriën die de lucht veroorzaken, kunnen dat wel zijn. Je zult echt de kies moeten laten behandelen door een tandarts. Nu lees ik in de reacties dat je in financiële nood zit en daarom niet snel naar de tandarts gaat. In dit geval zal goedkoop echter duurkoop zijn, want hoe langer je wacht en hoe groter de schade, hoe duurder het uiteindelijk wordt. Je zou kunnen berekenen of het loont om een aanvullende (tand)verzekering af te sluiten. Ik weet niet of je morgen - 31 december - je huidige verzekering nog kunt opzeggen omdat het een zaterdag is, dus tenzij je al hebt opgezegd, zal overstappen wellicht niet meer gaan. Tot eind januari kun je wel nog je aanvullende pakket aanpassen bij de verzekering waar je bij zit. Moet je het geheel of gedeeltelijk zelf betalen, dan kun je in elk geval vragen aan je tandarts of je in termijnen mag betalen, of wellicht heb je familie of vrienden die bij willen springen. Wat je zelf betaalt, is in elk geval belasting aftrekbaar. Dat levert nú natuurlijk niets op, maar het is in elk geval nog iets. Toegevoegd na 14 uur: Een andere - toch wel uiterste - optie als er écht geen andere is, zou zijn je huisarts om raad te vragen. Ik heb ooit gehoord van een huisarts die bij een naar ik meen onverzekerde patiënt die bij geen enkele tandarts terecht kon vanwege de kosten, uiteindelijk zélf maar wat lokale verdoving en een tang heeft gepakt. Daar zijn huisartsen natuurlijk niet voor en ik verwacht dat - ergens terecht - lang niet elke huisarts daar toe bereid zal zijn, maar als de optie écht is om door te lopen met een rioollucht uit je mond en alle risico's op het verspreiden van een mogelijke infectie daarbij en zo'n noodsprong, dan is dat nog altijd de betere optie. Maar vraag eerst je tandarts om advies en leg je situatie uit, misschien is die wel bereid om een keer zijn tarief aan te passen of kent die een andere tandarts die vaker dit soort 'crepeergevallen' helpt. Als je je probleem eerst maar eens voorlegt, eerst aan je tandarts en daarna eventueel aan je huisarts, (die wellicht ook nog wat kanalen kent) dan kunnen ze in elk geval met je meedenken. Als je zelf geen contact opneemt omdat je denkt dat er 'toch geen oplossing is', dan gaat die oplossing er ook zeker niet komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100