Wanneer je gebit zwak en de conditie slecht is [volgens tandarts] zijn wiebelende/loszittende tanden dan vogelvrij, of toch nog te redden?

Moest voor een MRA [bitje voor slaapapneu] naar een gespecialiseerde tandarts waar mijn gebit bekeken werd. De kwalificatie was duidelijk: te zwak [voor het bitje] en slecht.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over dat bitje zie het antwoord van Marleen. Een kies of tand, die na verloop van tijd, door af en toe ontstekingen vooral, te bewegen is op zijn plaats in de kaak, zal dus alleen vastgehouden worden door het omringende tandvlees.
Dit is opzich nog toelaatbaar, maar als je hem als steun wilt gebruiken natuurlijk niet. Dat blijft een gevoelig punt, zeker als je eens een nootje tegenkomt in krenten/noten brood of muesly...
Dan kan er door de beweging een 'lek' ontstaan waar bacterieën binnendringen naar de wortel toe.
Ontsteking is daarvan het gevolg, waardoor de kies of tand naast de pijn die het geeft, ook nog eens ruimer in zijn kaakzitting komt te zitten, en dat hersteld zich niet.
Uiteindelijk zal de kies of tand geheel los komen, en is hij niet te redden.
Vaak schoonmaken helpt, maar is geen garantie. ( zelf had ik zoiets, na een motorongeluk, uiteindelijk verlies je dat gevecht tegen ontstekingen.)

Antwoorden (1)

Als je een zwak gebit hebt, kun je daar met goede dagelijkse verzorging en regelmatige halfjaarlijkse controles en incidentele behandelingen toch nog jaren en jaren mee uit de voeten. Je moet er alleen geen gekke dingen mee doen. En laat een MRA of "snurkbeugel" nu net zo'n "gek ding" zijn.

Een MRA-beugel is uiteindelijk hoe dan ook een beugel ; en een beugel "doet" iets met de stand van je gebit. En zeker een MRA ; die trekt in principe je hele onderkaak naar voren. Alleen voor de nacht, om te voorkomen dat je keel dichtklapt en ademstops kan veroorzaken, maar op de lange duur gaat het natuurlijk wel effect hebben op je kaakstand. Dat heeft een simpel bitje tegen tandenknarsen zelfs al.

Wanneer je gebit sowieso al verzwakt is, kan het middel erger zijn dan de kwaal. In de omschrijving worden de pijn en de schade aan je gebit en kaak slechts genoemd als "bijwerkingen", en in mijn optiek gebagatelliseerd. Zeker gezien er andere - vaak betere - behandelingsmethoden zijn voor slaapapneu / osas. Het idee bij mensen is echter dat een dergelijke beugel minder "ingrijpend" zou zijn dan (levenslang) slapen aan een beademingsapparaat. Dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik geef duizend maal de voorkeur aan de laatste boven de hele nacht iets in mijn mond dat mijn gebit vergalt. Onderschat de waarde van een gezond gebit voor je algehele gezondheid niet, en de impact van pijn in je mond, al is het maar een paar uur 's morgens.

Belangrijk voor het aanmeten van een MRA is dat het gebit in heel goede conditie is ; ongeveer 1/3 van de patiënten die an sich baat zou kunnen hebben bij een MRA, valt af vanwege de conditie van het gebit. Daarmee is het gebit niet hopeloos verloren ; alleen de extra belasting zou een flink verhoogd risico zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen
Bedankt voor je antwoord.
Je gaat natuurlijk in op het MRA, dit was de aanleiding, maar mijn vraag gaat eigenlijk over mijn gebit en dan met name over de 'wiebelende', de loszittende elementen. Zijn deze tanden nog te redden is mijn vraag? of is het lijdzaam afwachten totdat ze eerder of later uit de mond vallen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar begin ik mijn antwoord mee : met goed onderhoud - door jezelf en je tandarts - kun je er nog jaren mee toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus + Weet niet wie hier gemind heeft, is volledig ten onrechte!