heb een slecht gebit. geen aanv. verz. 6jr niet bij tandarts geweest. nu veel last heb angst, hoe krijg ik nog iets vergoed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Antwoorden (5)

Ik zou een afspraak maken met je tandarts en erbij zeggen dat je heel bang bent en 6 jaar niet bent geweest en dat ze die keer alleen mogen kijken en foto's maken. Vraag ook even wat dat kost.

Dan gaan ze een behandelplan opstellen. Vraag of ze het zo doen dat ze de dingen die echt binnen een half jaar moeten bij elkaar zetten en wat ook in januari kan.

Dan moet je beslissen: ga je die kosten aan nu of niet. En dan wel zorgen dat je je in december aanvullend laat verzekeren als de kosten hoog zijn.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een s contact opnemen met een regulier tandarts en je door te laten verwijzen naar een specialist voor bijzondere tandheelkunde. Dat dit om angst gaat etc. Dit kan deels onder de basisverzekering vallen echter een tandarts en specialist kan je daar meer over vertellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je boven de 18 bent,zal je het inderdaad zelf moeten betalen.Maar zo kan je toch ook niet door blijven lopen,het is slecht voor je gezondheid en het staat ook niet mooi.
Een mooi gebit is een rijk bezit hoor, en daarom moet jij je er op een of andere manier proberen overheen te zetten.
Kijk eens op internet voor een angst tandarts in jou buurt.
Maak dan een afspraak om alleen maar te laten kijken, nou daar hoef je niet bang voor te zijn, en heb je in ieder geval vast een x in de stoel gezeten.
Neem evt iemand mee waar je vertrouwen in hebt,want anders ben je de helft al weer vergeten wat de tandarts zegt (van de zenuwen)
Die tandartsen stellen je echt op je gemak hoor,gewoon doen.
Het allerbeste.
12 jaar geleden
Als je geen aanvullende verzekering hebt, krijg je geen vergoeding voor de reguliere tandheelkunde. Als je tenminste ouder dan 18 bent. Wat je wél vergoed krijgt, zijn de specialistische tandheelkundige behandelingen (als bijvoorbeeld de kaakchirurg eraan te pas moet komen) en tandheelkunde die je nodig hebt door een ongeval of een ernstige aangeboren afwijking van mond en/of gebit. Ik neem aan dat die laatste twee niet van toepassing zijn.

Gewone behandeling bij de tandarts wordt dan niet vergoed. Wél kun je die behandelingen opvoeren als bijzondere ziektekosten bij je belastingaangifte. Als je over de drempel komt doordat je veel kosten maakt, of als je al andere bijzondere ziektekosten hebt waardoor je aan de drempel komt, kan dat een hoop schelen.

Een regulier consult is niet zo duur. Zoals anderen al zeggen: ga langs bij een tandarts, leg je verhaal uit, en vraag de tandarts een behandelplan op te stellen. Overleg wat noodzakelijk is voor nu (wat jou van je acute klachten af helpt) en wat eventueel later nog kan. Dan kun je indien nodig voor volgend jaar wél een aanvullende tandzorgverzekering afsluiten. De enige verzekering waar je tussentijds aanvullende pakketten 'aan' en 'uit' kunt zetten, is volgens mij FBTO. Mocht je daar toevallig zitten, dan zou je nú al een aanvullende tandverzekering af kunnen sluiten. Wel gelden er dan wachttijden voor bepaalde behandelingen, en omdat het nu al bijna april is, zou je je af moeten vragen of je daarmee dan beter af bent dan wanneer je pas vanaf volgend jaar een aanvullend pakket afsluit (rekenen dus). Bij alle andere verzekeringen kun je sowieso pas volgend jaar je verzekering in laten gaan.

Als je extreem angstig bent, zou je een speciale angsttandarts kunnen zoeken. Maar zeker de jongere generatie tandartsen kunnen over het algemeen prima omgaan met angstige patiënten: om de één of andere reden komt tandartsangst redelijk veel voor. De meesten weten er dus echt wel mee om te gaan. Spreek af dat er tijdens het eerste consult alleen maar gepraat en eventueel gekeken wordt, en dat de tandarts heel goed vertelt wat hij gaat doen, en alles overlegt. Ook kun je afspreken dat de tandarts meteen stopt als jij je hand omhoog steekt, zodat je wat meer een gevoel van controle krijgt, en weet dat je het altijd kunt aangeven als je een pauze nodig hebt of wilt stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Wél kun je die behandelingen opvoeren als bijzondere ziektekosten bij je belastingaangifte. Als je over de drempel komt doordat je veel kosten maakt, of als je al andere bijzondere ziektekosten hebt waardoor je aan de drempel komt, kan dat een hoop schelen. ' Is dat echt zo? Volgens mij dus niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is zo. Heb toevallig het aangifteprogramma openstaan, maar daar kan ik teksten niet selecteren. Bij "kosten voor genees- en heelkundige hulp" staat het expliciet genoemd als voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje vreemd: je gokt er dan dus op dat je geen aanvullende verzekering hoeft te nemen als je weet dat je toch al rond de grens zit (die enorm hoog is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat sommige mensen dat wel doen ja. Bij mij werkt het zo: aanvullende TA-verzekering is niet lonend, want ik heb een goed gebit en de lagere verzekeringen vind ik sowieso niet de moeite waard. Dat je de kosten ook kunt opvoeren als bijzondere ziektekosten staat daar mij op zich los van, ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nog niet bij stil had gestaan toen ik mijn aanvullende tandartsverzekering opzegde. Maar misschien had ik het wel eerder gedaan als ik er wél bij stil had gestaan.. De drempel voor bijzondere ziektekosten is trouwens 329 euro. Als jij dat "enorm hoog" vindt, ben je waarschijnlijk iemand die zich gelukkig mag prijzen dat hij weinig ziektekosten maakt. Ik vind 'm totaal niet hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De drempel voor specifieke zorgkosten is geen vast bedrag, dat ligt aan je inkomen. Bij een gezamenlijk drempelinkomen van 39.000 ligt dat bijv op € 642 + 5,75% van het bedrag boven € 38.955. Verder worden de meeste ziektekosten gewoon gedekt door je zorgverzekeraar en mag je je eigen risico al niet aftrekken. Het is dus best knap als je daarop komt en dan nog, die persoon mag dus alles BOVEN die € 642 + 5,75% van het bedrag boven € 38.955 aftrekken dus je moet wel heel hoog uitkomen wil het enorm voordeel geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een inkomen alleen (zonder fiscale partner) onder die 39000 is het overigens 1,65% van het drempelinkomen, dus maximaal 643 euro. Jij zit met jouw drempel dus enorm laag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit geweten joh, dat dat afhangt van je inkomen. Ik kijk gewoon in het aangifteprogramma, en ging er vanuit dat dat een vast bedrag was. En ja, daar kom ik makkelijk boven. Niet als het alleen de genees- en heelkundige hulp zou zijn trouwens, want ik heb een hele hoge aanvullende verzekering. Maar met niet-vergoede medicatie, dieetkosten, hulpmiddelen inclusief onderhoud van hulpmiddelen, en nog wat posten, zit ik daar HEEL ruim boven. En dat is nog maar in een vrij gemiddeld jaar; vorig jaar had ik extra kosten voor woningaanpassingen en een extra rolstoel aangeschaft voor op m'n werk. Daar maak je echt wel kosten mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik suggereer trouwens ook niet dat het goedkoper of beter is om geen aanvullende TA-verzekering te nemen hé. VS geeft aan NU geen aanvullende verzekering te hebben, en vraagt hoe er toch nog iets vergoed kan worden. Via de belastingdienst dus, als de drempel gehaald wordt. Drempel neem ik letterlijk over uit het aangifteprogramma, dat ik vandaag ook aan het invullen ben. Dat moet dus kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Logisch, maar iemand die dat allemaal niet heeft en een beetje een modaal inkomen gaat daar dus echt niet aankomen en als je er al aankomt kun je alleen wat daar boven zit aftrekken. Het kan in dit geval dus een enorme kostenpost worden maar ik denk dan maar weer zo: de afgelopen 6 jaar geen cent aan de tandarts of de verzekering voor de tandarts betaald!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er met gemak aan aankomen hoor. Al zou hij vier keer zo hoog zijn. Dat heeft minder met m'n inkomen dan met m'n ziektekosten te maken. Maar dat terzijde: ik zeg NIET dat dit een alternatief is voor een aanvullende tandartsverzekering. Ik zeg alleen maar: als je NU bepaalde dingen moet laten doen, en je hebt dus geen verzekering, vergeet dan niet de kosten op te voeren als bijzondere ziektekosten. En als je met een slecht gebit echt zes jaar niet bij de tandarts bent geweest, dan zou het best eens in de papieren kunnen gaan lopen, zodat je die drempel makkelijk haalt, zelfs als je daarnaast helemaal geen andere bijzondere ziektekosten hebt. Met één kroon of brug zit je daar volgens mij al aan.
Maak een afspraak bij een tandarts en laat hem een kostenplaatje maken en op papier zetten .
En ga daarmee naar jou ziekenfonds en vraag wat dit alles jou gaat kosten .
En dan kunnen zij ook even kijken naar jou eigen bijdrage .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller heeft geen tandartsverzekering, dus wat de tandarts raamt als kosten, is wat het gaat kosten, er wordt pas weer vergoed na sanering (eerder word je misschien niet eens geaccepteerd voor een tandartsverzekering).