Hoe kom ik van die spanning in mijn kaak af?

Vooral s'avonds heb ik last van het klemmen van me kaak. Kiezen stijf op elkaar. Ik knars ook. Ik weet dat daar een bitje voor is. Maar ik heb nu een beugel dus kan ik dat denk ik niet krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan ook samenhangen met stress!! Ik heb dit in stressvolle periodes heeeel erg!! Dan heb ik door het gekauw en geknars zelfs nek en hoofdpijn!! Misschien eens nadenken waarover je stress zou kunnen hebben?? Succes!!

Het beste antwoord

Mwah, dat laatste zou ik aan je tandarts of orthodontist vragen, of een bitje samenkan met een beugel. Anders is er vast wel een andersoortige oplossing te bedenken.

Er zijn wel wat oefeningen die je kunt doen tegen spierspanning in je kaken. Begin hier eens mee: maak je wangen bol door er lucht in te blazen. Laat dan ineens je lippen los, 'plop' met je lippen. Dat geeft direct een ontspanning van de spieren rondom je mond en kaak. Hoe vaker je dit doet (een paar keer per uur, gewoon elke keer als je eraan denkt en even alleen bent, bijvoorbeeld) hoe meer je die spanning wat verliest. Je kunt ook je kaakspieren masseren met je vingertoppen.

Een gespecialiseerde kaakfysiotherapeut kan je nog meer oefeningen aanleren, en die kan je ook precies leren hoe je je spieren goed kunt losmaken. Je kunt je huisarts of tandarts vragen om een verwijzing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! En wat grappig! Die oefening met je wangen bol maken, ik kwam er achter dat het eventjes verlichting gaf. Niet wetend dat het ook echt een oefening was. :) Nogmaals bedankt! Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha gaaf !! Ga ik ook eens proberen!! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ik heb hier ook last van. Het enige wat mijn tandarts kan adviseren is om te gaan sporten. Ik heb teveel stress (onbewust) waardoor je gaat klemmen. Ik heb het ook wanneer ik bezig ben. Dan doet mijn hele mond tanden en tong zeer. Het kan ook zijn dat je tanden niet goed op elkaar passen. Je kaken moeten goed sluiten. Wanneer dit niet hhet geval is krijg je onverdeelde kracht wat resulteert in verkramping. Dus savonds ff uurtje wandelen of iets dergelijks doet wonderen.