Als je over gaat naar een nieuwe tandarts moet je je dan afmelden bij de oude?

Onze zeer gewaardeerde tandarts is per 1 jan. met pensioen gegaan en heeft zijn praktijk overgedaan aan een jong iemand die kennelijk pas begint. Bij mijn man moest een kies getrokken worden maar ze had te weinig verdoving gegeven. Ze merkte het overigens wel op voor ze begon met trekken. Ik had de jaarlijkse controle en het enige dat ze deed was een blik in mijn mond werpen en constateren dat ik naar de mondhygiëniste moest (omdat ik toen ontstoken tandvlees had), waar ik overigens al 2 jaar kom. Ze heeft mijn gebit niet schoongemaakt of wat dan ook maar ik kreeg wel een rekening van 20 euro. Ik heb dus een nieuwe tandarts gezocht en gevonden waar ik in april kennis mee ga maken. Moet ik de oude ervan op de hoogte brengen dat ik niet meer terug kom? Ik ken haar amper.

12 jaar geleden
in: Gebit
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Controle kost altijd rond de 20 euro, ook al doen ze niks. Mijn tandarts ragde 5 seconden met een apparaat door mijn mond heen onder het mom 'tandsteen verwijderen', en vroeg daar nog eens 20 euro voor..
Utrecht
12 jaar geleden
Daarnaast heb ik het idee dat alle tandartsen van tegenwoordig lieft zoveel mogelijk werk doorgeven aan de mondhygieniste. Dus niet meer zelf tandsteen verwijderen. Je hebt de kans dat je nieuwe tandarts ook zo werkt...

Het beste antwoord

Tandartsen zijn wettelijk verplicht om gebitsgegevens bij te houden. Dat betekent dat je vorige tandarts die gegevens moet doorsturen naar je nieuwe tandarts.
De gegevens zelf meenemen zal mogelijk niet gaan, omdat ze elektronisch opgeslagen liggen. (De oude röntgenfoto's zijn niet meer geldig.)
Dat betekent dus dat je je vorige tandarts moet vertellen wie de nieuwe tandarts is.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het praktijk is met alle patienten overgenomen. Het is wel zo netjes om even te laten weten dat je niet meer komt. Dan kunnen ze je uit het systeem halen en krijg je ook geen nieuwe oproep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel je oude tandarts even op, of ga even langs en laat je uitschrijven. Zij hoeft je dan over een jaar (of half jaar) ook geen herinneringsoproep voor controle te sturen. Misschien zal ze naar de reden vragen, en ook als ze dat niet doet, is het best handig om gewoon te vertellen waarom je naar een andere tandarts bent gegaan. Daar kan je oude tandarts best iets aan hebben. Als niemand zijn kritiek uit, en gewoon wegblijft, dan krijgt je oude tandarts ook niet de kans om iets te verbeteren.

Bovendien zal je nieuwe tandarts je dossier moeten hebben. Vraag je oude tandarts dus om dat dossier naar je nieuwe tandarts op te sturen, of vraag of ze het klaar willen leggen zodat je het zelf op kunt halen.

Het is ook verstandig om je nieuwe tandarts in te lichten waarom je weg bent gegaan. Dan weet hij tenminste wat jij verwacht van een gebitscontrole, en wordt de kans op een nieuwe teleurstelling wat kleiner.