Ben ik verplicht om een spalk te nemen? (Beugel)?

Ik krijg een beugel en ik moet hem maar 6 maandjes dragen . Mijn tanden staan opzich wel recht maar dit is de finishing touch zegt mijn tandarts. Nu was mijn vraag of ik verplicht ben een spalkje te nemen nadat ik mijn beugel heb gehad. Want heb geen zin in metaal in me mond en hoor ook vaak dat ie los kan gaan en kapot kan gaan , daar heb ik dus ook vrij weinig zin in..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
5.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Oh, zo'n draadje achter je tanden? Heb ik ook, nergens last van.
Alleen soms een pitje ergens achter

Antwoorden (4)

Niks is verplicht bij dit soort zaken.
Als je het echt weigert, kan de tandarts daar verder niks aan veranderen.
Ik weet niet hoe oud je bent, je ouders hebben wellicht ook nog wat te zeggen over het geheel.

Besef echter wel dat je er de rest van je leven plezier van kunt hebben als je nu nog even 'doorbijt'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke , ik ben 16.
Maar zitten er ook gevolgen aan? Ik bedoel als mn tanden weer net als nu gaan staan nadat ik geen spalkje neem dan kan ik er wel meeleven..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Nadat ik geen spalkje neem'?? Wat je misschien bedoelt is: Blijven mijn tanden zoals ze nu zijn, ook als ik geen spalkje neemt? Het zit zo:
Een spalk wordt aangebracht na een periode van het dragen van en beugel. een beugel dient ertoe om tanden en kiezen in een juiste houding te verplaatsen. Nadat alles netjes op zijn plaats staat, wordt de beugel verwijderd. Tanden en kiezen hebben vervolgens de neiging om weer terug te schuiven naar hun oorspronkelijk stand.
Een spalk zorgt ervoor dat de tanden en kiezen zich definitef op hun 'nieuwe' plek vastzetten. Ik raad het je dus ten zeerste aan, wil je niet over een paar jaar weer helemaal opnieuw moeten beginnen met een beugel. Dat zou toch zonde zijn.
Het is wel verstandig om spalk te nemen ik heb er ook 2 en hij heel dun je went eraan je voelt hem amper en het kapot gaan dat gaat echt niet makkelijk die van mij is paar keer los gegaan maar het vast zetten weer bij tandarts doet geen pijn hoor!

als je geen spalk neemt kunnen je tanden weer aan de wandel gaan en dat wil je ook niet neem spalk je merkt er echt niks van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is echt niet verplicht. Maar je merkt er totaal niks van. Ik draag hem nu al 8 jaar heb er nog nooit wat mee gehad. De beugel is vervelender dan het spalkje. Door het spalkje weet je zeker dat je tanden goed blijven staan en als je nu nog jonger bent dan 18 jaar krijg je het tenminste nog verzekerd. Dus wees verstandig en doe het gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent niet verplicht, maar ik raad het je ten strengste aan. Je bent waarschijnlijk van je slotjes af en moet daarna een spalkje nemen, ik snap dat je het dan helemaal hebt gehad en geen beugel meer wilt, maar zo'n spalkje merk je niks van, het is een klein draadje die aan de achterkant van je voorste paar tanden geplakt is. Door de slotjes die je daarvoor hebt zijn je tanden bewegelijk geworden waardoor die beugel je tanden recht heeft kunnen zetten, zodra je slotjes eruit gaan zitten je tanden nog een soort van los en dit moet dus doormiddel van dat spalkje op zijn plaats gehouden worden. Stel dat je geen spalkje neemt, dan heb je grote kans dat je tanden scheef gaan staan, naar voren of dat je een spleetje krijgt, en dan begint het avontuur weer van voren af aan, en moet je weer opnieuw slotjes nemen voor een paar jaar.

Hier spreekt een ervaren persoon op dit gebied, ik heb slotjes gehad en geen spalkje erna, waardoor mijn tanden weer scheef gingen staan en na een aantal jaar toch weer slotjes heb genomen omdat ik het erg vervelend vond dat m'n gebit niet mooi was. Dus toen heb ik weer 1 a 2 jaar met slotjes gelopen en nu met een spalkje, en je merkt er na 1 dag al niks meer van.

Het los gaan van het spalkje hoef je je niet druk over te maken, dit gebeurd niet door normaal te eten enzo. En als het gebeurd ga je gewoon terug en dan lijmen ze 'm zo weer vast.