Mag een tandarts een 'mislukte' vulling in rekening brengen?

Allereerst wil ik aangeven dat ik erg tevreden ben met mijn tandarts en wil deze antwoorden niet gebruiken t.b.v. een 'confrontatie' of iets dergelijks. Maar gewoon ter informatie.

Ik heb enkele maanden geleden een vulling laten plaatsen bij mijn tandarts, aangezien de praktijk niet langer een contract heeft met mijn zorgverzekeraar dien ik de rekening voor te schieten en deze daarna te declareren. Dat is de reden dat ik de rekeningen thuisgestuurd krijg en ze beter bekijk dan voorheen.
Om het moment dat ik de rekening zag, merkte ik op dat de tandarts twee keer het vullen van een gaatje in rekening gebracht had, terwijl ik slechts één vulling nodig had.
Tijdens de behandeling zijn ze halverwege de 'eerste poging' het gaatje te vullen gestopt en opnieuw begonnen omdat er wat mis ging. Ze hadden hem te kort laten drogen dacht ik, ik weet het niet meer zeker...

Nu gaf ik al aan dat ik het niet erg vind, ik ben al blij genoeg dat mijn gebit er nog steeds mooi uitziet, maar ik vraag me toch af of het toegestaan is wat mijn tandarts gedaan heeft.
Ik kan me immers voorstellen als een automonteur welke halverwege het monteren van nieuwe remmen, deze per abuis kapot breekt, ze ook niet in rekening gaat brengen.
Maar dit kan in de tandheelkunde natuurlijk anders geregeld zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
2.8K

Het beste antwoord

Ik vind het een twijfelgeval.
Niet elke afspraak die je met een leverancier/dienstverlener maakt is namelijk van dezelfde soort.

Bij de autogarage waar je een nieuwe accu laat plaatsen is sprake van een resultaatsverbintenis. Als de accu werkend is geplaatst, is het resultaat bereikt. De klant hoeft geen genoegen te nemen met: "Ik heb mijn best gedaan maar het is niet gelukt."

Met een arts ga je een inspanningsverbintenis aan. Hij moet zijn best doen maar hoeft en kan er niet op afgerekend worden wanneer zijn patiënt desondanks niet geneest.

Nu de reden van mijn twijfel. De tandarts zit ook in de 'medische hoek' maar naar mijn mening is vullen van een kies zodanig standaardwerk dat het tegen een vastgesteld tarief kan waarbij 'mislukkingen' (met materiaal- en tijdverlies tot gevolg) voor rekening van de tandarts moeten komen.

Ik denk dat nader overleg met de tandarts, zorgverzekeraar en/of second opinion goede vervolgacties zijn.

Toegevoegd na 30 minuten:
NB: juridisch hebben tandartsen een inspanningsverplichting. De zorgverzekeraars kunnen kwaliteitseisen stellen aan tandartsen met wie ze samenwerken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik voel dezelfde twijfel, hoewel het juist is dat een (tand)arts alleen een inspanningsverplichting heeft. Ik vind ook dat het uitmaakt of het een complicatie is of echt een fout van de tandarts. Ik zou VS aanraden om er gewoon eens naar te vragen bij de tandarts. Als je dat niet op een beschuldigende toon doet, maar gewoon vrij luchtig als een eerlijke vraag ("is het gebruikelijk dat het vullen twee keer in rekening wordt gebracht als het de eerste keer niet lukte"? dan neem ik aan dat je ook een eerlijk antwoord krijgt. Misschien dat de tandarts VS gelijk geeft en de rekening aanpast, of misschien dat hij dat doet enkel omdat VS ernaar vraagt, uit coulance. Of hij legt uit waarom dit wel gebruikelijk is, en dan heb je je antwoord ook.
Antoni
9 jaar geleden
Mooi, duidelijk en genuanceerd antwoord! + 1 voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Ja,, de tandarts mag dat. Geneeskunde is geen resultaatsverbintenis. Als het mislukt mag hij toch rekenen.