Wat te doen bij zeer tandvlees?

Ik poets 2x per dag, en toch heb ik elke dag wel ergens anders op mn tandvlees pijn. Hoe verhelp ik dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mischien een andere tandpasta gebruiken zelf vind ik de paradontax en de elmex het fijnst de paradontax om zijn kruiden maar heeft wel een vieze na smaak vanwegen het zout en de elmex omdat ik niet tegen die hete mint smaakjes kan en deze is zeer mild en verhelpt ook warm en koud op de tanden Bronnen:
- Zelf ondervonden

Het beste antwoord

Spoel dagelijks je mond met een antibacterieel mondwater of mondspoelmiddel om de bacteriën die in de plooitjes van je tandvlees zitten te doden. Dit is de meest effectieve methode om pijnlijk tandvlees te behandelen! Gebruik een spoelmiddel met een werkzame, antibacteriële stof zoals chloorhexidine. Gebruik een zachte tandenborstel! Zie info bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dagelijks stoken tussen de tanden, en daarbij mag het bloeden... En poetsen met paradontax... Dat zijn de tips van mijn. Mondhygieniste
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien een afspraak maken bij de tandarts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Poetsen met Zendium kan ook helpen. Daar zitten enzymen in die je speeksel helpen.
Als je vaak last hebt van pijn aan je tandvlees op plekken waar je b.v. niet tussen tanden zit, zou je ook eens kunnen laten kijken naar een vitaminengebrek. Als je geen zin hebt in een 'medische molen' kun je een tijdje om een multi-vitamine slikken en kijken of je er dan minder last van hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vitamine B12 tekort hebt, kun je ook last van je tandvlees krijgen. Je zou een vitamine b complex kunnen gaan slikken, dat kun je bij elke drogist kopen.

Toch is b12 te kort een ernstig iets dat ergere klachten dan alleen bloedend tandvlees met zich mee kan brengen en soms is een injectie van de huisarts nodig om het gehalte weer op pijl te krijgen.
Even bloed laten prikken is dus misschien wel verstandig.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ maar er zijn meer mogelijke tekorten, in het algemeen zou je kunnen zeggen dat je "gewoon" gezond moet gaan eten.
Mij heeft het enorm geholpen om tandsteen te verwijderen, en daarna dagelijks met ragers tussen de kiezen te poetsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flossen is ook zo'n goede remedie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is groot dat je tandvlees licht ontstoken is. Dit hangt normalitair samen met slecht onderhouden tanden.

- Het kan zijn dat je verkeerd poetst; Hierdoor krijgt vuil & plak meer kans zig op te hopen, net onder de rand van je tandvlees - Vraag bij je volgende tandartsbezoek even of ze je tips kunnen geven

- Het kan zijn dat er tandplak & tandsteen tussen de tanden aan het vormen is, en hier wat rommel tussen blijft hangen. Dit kan je verhelpen door regelmatig tandenstokers te gebruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tandplaque is de grootste veroorzaker daarvan. Nou kan je een afspraak maken met de mondhygienist maar, ik zou eerst eens wat goede mondinstructies gaan volgen. Bij de link zie je hoe je dat het beste kan doen. Mocht je dit allemaal al doen. Is het raadzaam om de tandarts/hygienist meteen te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zou ook best eens vitamine C gebrek kunnen zijn. Als je zelden of nooit fruit eet, kan er een vitamine c gebrek ontstaan en één van de eerste symptomen daarvan is pijnlijk tandvlees. Tandsteen is ook een oorzaak van pijnlijk tandvlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ doet me denken aan scheurbuik :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal! Enkele jaren geleden werd er in de vakpers een geval besproken van een patient, die bij zijn huisarts kwam met een scala aan klachten. Omdat scheurbuik niet meer voorkomt, duurde het enkele maanden voor de arts er achter kwam dat deze man leed aan scheurbuik... Vitaminerijk voedsel is voor iedereen toegankelijk, het was bij de huisarts en de daaropvolgende specialist niet opgekomen dat een ziekte als scheurbuik nog voor kon komen. Maar de betreffende patient bleek groente nog fruit te lusten. Dit omdat hij was ondervoed in de eerste drie jaar van zijn leven. (case komt uit België)
Ik ken het probleem. Mijn tandarts adviseerde mij Sensodyne eens te proberen. Bij mij helpt het behoorlijk goed.
11 jaar geleden
Naast het poetsen met sensodyne smeer ik ook tandenpasta op de "vervelende "plekjes. Het werkt meteen. Die reclame klopt dus wel van de tv!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je tandvlees alleen pijn doet tijdens en na het poetsen, zou ik parodontax tandpasta nemen, poetsen met vanplaats koud water warm water en na het poetsen een spoelmiddel dat ook goed is voor het tandvlees. En als het ook voor het poetsen pijn doet zou ik naar de tandarts gaan. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
spoelen met kamille-extract bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het om ontstoken tandvlees gaat: ragers gebruiken van bijvoorbeeld Interprox. De groene en gele zijn de meest gangbare (iedere kleur vertegenwoordigt een andere grootte). Wanneer het gaat bloeden, is dat een teken dat het inderdaad ontstoken is. Even doorzetten, want de ontsteking verdwijnt in de meeste gevallen na een paar dagen.

Wat je extra kunt doen om bacteriën te doden, is tijdelijk (!) gebruik maken van Perio Aid mondspoeling na het poetsen. Gebruik het niet te lang achter elkaar want mijn mondhygiëniste gaf aan dat dit voor verkleuringen kan zorgen. Ik mocht het nooit langer gebruiken dan een week. In plaats van Perio Aid kun je ook een zoutoplossing maken.

Ik had zelf jarenlang regelmatig last van ontstoken tandvlees. Sinds ik elke avond een rager gebruik en eens in de 3 maanden naar de mondhygiëniste ga, heb ik hier geen last meer van.