wat als je 6 uur hebt vastgezeten voor heling en later bleek dat je onschuldig was

heb je dan recht op schade vergoeding???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, je hebt geen recht op schadevergoeding.

Je hebt zes uur vastgezeten voor onderzoek, nadat je was aangehouden voor heling. Daar was dan ook aanleiding voor.

Iedereen die is aangehouden wordt op het politiebureau geleid voor de hulpofficier van justitie (hovj). Deze hovj toetst of de aanhouding rechtmatig is geweest. Zo niet, dan wordt de verdachte gelijk weer heengezonden. Zo ja, dan kan de verdachte bijv opgehouden worden voor onderzoek.

U bent dus opgehouden voor onderzoek. De aanhouding is dus door de hovj als rechtmatig bestempeld. Er was dus aanleiding voor de aanhouding, waarschijnlijk gebleken uit feiten en omstandigheden.

Als dan later blijkt dat u of niks met de zaak te maken had, of dat het bewijs niet rond te krijgen was, of wat dan ook, waardoor en verder geen dossier tegen u wordt opgemaakt, is dat natuurlijk alleen maar mooi. De zaak krijgt dan namelijk geen negatief gevolgd. Van schadevergoeding kunnen eisen is echter ook geen sprake.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Na een sepot of vrijspraak heeft een voormalige verdachte doorgaans recht op een standaardvergoeding van 80 tot 105 euro per dag detentie. Soms wordt dit verhoogd, bijvoorbeeld omdat iemands reputatie ernstig is aangetast. Ook extra kosten – vooral voor de advocaat – kunnen worden teruggevorderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een schadevergoedingsregeling bij vrijheidsbenemende dwangmiddelen. Ophouding voor verhoor valt daar niet onder.

Dat je bent heengezonden betekent overigens niet zondermeer dat er geen vervolg komt. Op dat moment is er geen reden om de verdachte vast te houden. Of strafvervolging wordt ingesteld wordt bepaald door de Officier van justitie. Later opgekomen feiten kunnen opnieuw tot aanhouding leiden.

De advocaatkosten in strafzaken worden meestal vergoed door de Raad voor Rechtsbijstand.