waarom heb ik nog een duimneiging?

ik heb als kind geduimd tot mijn 10 jaar...
ik ben nu 20 en al 10 jaar niet meer geduimd..
als ik weleens over vermoeid ben krijg ik de neiging om weer te duimen en dit komt pas na 10 jaar :S
ik doe dit dan niet ik ga dan op me pink zachtjes bijten als afleiding..
wel doe ik bijvoorbeeld aan oren kriebelen of haar draaien wat ik vroeger ook als kind deed.
dus mijn vraag hebben meerdere mensen hier last van en hoe kan dit na 10 jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Dat is gewoon een diep geworteld gevoel van geborgenheid. Zo'n gebaar/gewoonte/neiging brengt je even terug naar het veilige gevoel van vroeger. Vooral als je moe ben of gestresst of zo.

Hebben meerdere hier last van..... uhm, een aantal jaar geleden ging ik door een zeer moeilijke periode en toen heb ik mijn popje weer opgeduikeld waar ik altijd mee sliep en daar net als vroeger in bed mijn neus in geduwd en ik aaide vroeger altijd over de binnenkant van mijn arm... dat was ook ineens terug.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zucht het is bedtijd geloof ik... 1e alinea tussen 'vooral' en 'als' moet nog inderdaad. En meerdere is uiteraard met een 'n'op het eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh nooit geweten eigenlijk zijn wij mensen wel apart dat we dingen onbewust doen wat vroeger hielp tegen bepaalde dingen dat je dan iets doet waar je je veilig mee voelt +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zeker wel! In zeker zin zijn wij mensen niet anders dan alle dieren om ons heen als je een hond leert dat een aai over zijn kop betekent dat hij te eten krijgt dan zal hij hier zonder na te denken op terug blijven komen. Het duimreflex is niet veel anders, vroeger heb je geleerd 'als ik duim geeft me dat een fijn gevoel'... als je ouder wordt leer je dat duimen raar is voor een 'niet kind' en dus doe je het niet meer als je rationeel denkt, maar als je je niet lekker voelt dan werken je hersens anders en zijn ze gericht op zoeken naar geborgenheid/rust etc. en dan grijp je instinctief terug naar iets waarvan je weet dat het helpt. Wees blij dat je duimt, anderen gaat overmatig snoepen/eten, dat is ook een oraal reflex.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en daar moet nog bij 'omdat vroeger als je honger had en je ging huilen dan kreeg je eten' ook zo'n aangeleerd reflex waardoor je je beter voelde.

Andere antwoorden (6)

Misschien heb je last van stress, of zijn er andere dingen in je leven gekomen waar je even niet goed raad mee weet
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zegt ze, dat ze het doet als ze oververmoeid is.
Ik weet niet of S. Freud je iets zegt, maar hij heeft er een hele theorie over. Lees het onderstaande maar eens wie weet herken je iets. Kijk dan naar de orale fase.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan natuurlijk niet oordelen maar hetlijkt alsof je innerlijk kind aandacht vraagt. Soms zijn in je kindertijd allerlei processen niet afgesloten. Het gedeelte van dat kind heeft het dan nodig om dat gedeelte nog af te sluiten.
Er zijn allerlei boeken en therapieen die je kunnen helpen om dit gedeelte af te sluiten.
Soms helpt het as je vlak voor dat je gaat slapen, aan jezelf vraagt, of je mag dromen over dit onderwerp.
Mij heeft dat in veel gevallen een oplossing geboden waar ik wat aan had.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat kan best! Het is een reflex die ook nog wel eens bij volwassenen opkomt ten tijde van ongemak of vermoeidheid. Ik merk het aan mezelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde, heb op mn duim zitten lebberen tot ik een jaar of 10,11 was, ben nu 22 maar zit nog regelmatig aan mn nagels te bijten, het is natuurlijk niet hetzelfde maar je maakt toch een zelfde beweging van hand naar mond dus onbewust is het misschien toch dezelfde reflex.
Bij mij heeft het trouwens weinig met stress te maken, ik ga zo relaxed mogelijk door het leven :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi menneke niks mis mee hoor!
als je behoefte hebt om te duimen gewoon doen,ik ben 40 en als ik moe ben of gewoon omdat ik het wil dan zit ik lekker te lurken hoor whahaha.
maar het waarom ervan heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd dus voor mij is dat ook wel leuk om te weten.
en nee ik heb er geen last van het is gewoon lekker ontspannend.(haar draaien doe ik er nog bij)