Kind heeft bloedgroep B met negatieve rhesusfactor. Van dezelfde ouders is er in elk geval een kind met A+ en een met A-. Wat kunnen de ouders hebben?

Moeder had rhesusfactor +. Er is mogelijk ook iemand met O+. Is dat mogelijk? Welke combinaties zijn hier mogelijk voor moeder en vader? (Opm. niet alle medische gegevens zijn nog beschikbaar.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Ervan uitgaande dat er inderdaad een kind met 0+ is:

Moeder A+, vader B-
Moeder A-, vader B+
Moeder B+, vader A-
Moeder B-, vader A+

Met andere woorden: één van beide ouders heeft A, de andere B, en één van beide ouders heeft een positieve resusfactor, de andere een negatieve. Dat kan in iedere combinatie.

Wat niet kan:
Geen van beide ouders kan bloedgroep AB (positief of negatief) hebben, want dan zou ieder kind bloedgroep A, B of AB hebben en nooit bloedgroep 0.
Geen van beide ouders kan bloedgroep 0 (positief of negatief hebben. Dan zouden er namelijk alleen kinderen met A én kinderen met B kunnen zijn als de andere ouder bloedgroep AB heeft, en dat hebben we zojuist uitgesloten.

Toegevoegd op 05-05-2009 13:28:06
Toevoeging op basis van de informatie dat de moeder een positieve resusfactor heeft: dit beperkt de mogelijkheden natuurlijk dan zijn er nog maar twee mogelijkheden:

Moeder A+, vader B-
Moeder B+, vader A-

Toegevoegd op 05-05-2009 14:09:04
Ik zie dat ik nog iets was vergeten:

Het kan ook dat beide ouders een positieve resusfactor hebben. Dan zijn kinderen met negatieve resusfactor nog steeds mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk hier maar even

http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_donorstart_nl.nsf/All/Bloedgroepen-.html

in het tabelletje kun je precies zien wat de resultaten zijn van de diverse combinaties