Wat bedoelen ze met 'beenderig labyrint' op een MRI-scan?

Er werd ooit een MRI-scan gemaakt van mijn hals en op de bevindingen lees ik het volgende:

"Geen argumenten voor een sinusitis. Bewaard vochtsignaal in het beenderig labyrint."

Wat bedoelen ze exact met "beenderig labyrint" (?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Het beste antwoord

Het binnenoor wordt ook wel labyrint genoemd. Dit bestaat uit een benig en een vliezig gedeelte.
Het benige labyrint bevindt zich in het slaapbeen, dit is het bot aan de zijkant van de schedel. Het is opgebouwd uit het vestibulum, de benige halfcirkelvormige kanalen en het slakkenhuis. Het vestibulum is ongeveer vier millimeter in doorsnede, en speelt een belangrijke rol bij het bewaren van het evenwicht. Het bevat twee evenwichtssystemen. Het ene systeem, dat bestaat uit de utriculus en sacculus, registreert de stand van het hoofd in de ruimte en bewegingsveranderingen van het hoofd naar voor, achter, boven en beneden. Het andere systeem bestaat uit de halfcirkelvormige kanalen, die met name draaiende bewegingen van het hoofd registreren. Het vestibulum bevat tevens het ovale venster en doorgangen voor zenuwen.
Amadea