Is er preventie tegen een blaasontsteking mogelijk?

Meestal een dag na geslachtsgemeenschap te hebben gehad krijgt mijn vrouw een blaasontsteking en/of een schimmel. Heel naar. Zijn er preventies mogelijk zodat dit niet meer gebeurt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Als er een blaasontsteking ontstaat kan dat alleen doordat er bacterien in de urinewegen komen.
In de link hieronder vertelt iemand dat haar partner een ontsteking had, die voor de partner zelf bijna niet merkbaar was.
Bij de Rutgerstichting, die bestaat nog wel, moet hier toch wel uitgebreide info over voorhanden zijn.
Maar ik zou zelf ook even met de huisarts praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had veel aan het medisch forum.Badankt!

Andere antwoorden (10)

Een blaasontsteking ontstaat door bacteriën. Je kunt je afvragen waar die vandaan komen. Misschien zou je zelf eens contact moeten opnemen met je huisarts. Het zou zomaar kunnen, dat jij de veroorzaker bent en als dat niet zo is, hoor je wel van je arts wat dan wel de oorzaak zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin van mij heeft dit ook. Ik weet dat ze na een vrijpartij meteen goed moet gaan uitplassen. Ook niet met zeep wassen, maar gewoon met en washand lauw of warm water. En er zijn pillen, natuurlijke pillen, bij de drogist te koop die hiervoor helpen. Hierin zit cranberry, dit staat ook bekend als goed voor de urinewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bessen.

Kijk eens op de link voor meer informatie.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/25461-cranberry-en-blaasontsteking.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest gelijk denken aan iets, wat ik in de amerikaanse Cosmopolitan gelezen had, en ben op de Google UK site even gaan kijken voor je.
Als je 'honeymoon bladder' intoetst op die engelse google, krijg je een heleboel informatie hierover.

Het is een veel voorkomend verschijnsel, na veelvuldige gemeenschap, vandaar de naam 'honeymoon cystitis' hiervoor, en ook als je een nieuwe partner hebt, komt dit voor (ook veelvuldige gemeenschap, natuurlijk, als je net begint met elkaar te vrijen en te ontdekken....)

Verdere tips als zo snel mogelijk na sex plassen, niet met zeep wassen die de zuurgraad van je vagina aantast, maar met zeepvrije emulsie wassen, cranberry sap drinken, zijn al gegeven.
Ook een tampon gedoopt in yoghurt met die actieve bacterien erin, en die af en toe inbrengen, is een natuurlijke oppepper van die zuurgraad - ik heb dit regelmatig gedaan, en kan dit dus uit eigen ervaring aanbevelen.

(En ik durf dit bijna niet op te schrijven, maar het moet toch....niet boos worden alsjeblieft : je bent toch wel goed gewassen, voor je gaat vrijen, hè? Voorhuid helemaal teruggetrokken over je eikel, en echt overal alles schoon?)
Een gezonde vagina lacht om een paar bacterien, maar in het geval van je vrouw is dit misschien niet optimaal, en dan is deze basale hygiène natuurlijk pure noodzaak...)

Het feit, dat dit in engelssprekende landen een eigen naam heeft, geeft al aan, dat het een vaker-voorkomende aandoening is, en dat je dus in goed ;-)) gezelschap bent.

Ik hoop, dat je wat vindt op die sites over 'honeymoon blaasontsteking'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de beste remedie in mijn ervaring is: zo snel mogelijk na de daad naar de wc, goed alles eruit plassen, de douche in en alles (de beneden verdieping) ;-) goed en grondig afspoelen met water. niet met zeep! wat ook kan werken is cranberry sap, verse cranberries en cranberry pillen (van de natuurwinkel) ik heb ook gehoord dat het scheelt dat jij als man je voor de daad eerst nog even extra wast (wederom bedoel ik hier de beneden verdieping) dat heeft mijn huisarts ooit gezegd. als je héél vaak last hebt van blaasontsteking, kun je via je arts een behandeling krijgen o.a. in de vorm van capsules die blaasontsteking voorkomen. het is natuurlijk niet echt gezond voor je lichaam omdat je ook steeds aan de antibiotica moet om er weer vanaf te komen. daarover kan je huisarts je het beste adviseren want het is ook weer afhankelijk van een aantal factoren of je daar voor in aanmerking komt. het klinkt allemaal niet zo romantisch, maar het werkt wel echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker waar het om gaat? Want als je zelf zegt blaasontsteking/schimmel klinkt het alsof je dit niet zeker weet?

Bij een schimmelinfectie zullen jullie beiden behandeld moeten worden, anders kun jij haar steeds opnieuw besmetten (jij hoeft geen klachten te hebben!).

Een blaasontsteking komt door bacteriën (soms is het viraal) en als die ontsteking al compleet is, moet ze ook naar de dokter - als het nog niet zover is kan het soms helpen om een dagje dingen te drinken die flink zuur zijn (cranberrysap is het beste - neem geen 'cranberryfrisdrank' maar probeer iets te vinden met een hoog mogelijk sapgehalte, eventueel bij de drogist of natuurvoedingswinkel).

Een andere mogelijkheid is dat de plasbuis en/of de ingang van de blaas geïrriteerd raken door de seks. Dan zouden jullie eens kunnen experimenteren met andere houdingen (zodat jouw penis niet te diep komt).
En altijd plassen na het vrijen, en liefst ook ervóór.

In uitzonderlijke gevallen kan een blaasontsteking bij de vrouw veroorzaakt worden door prostaatontsteking bij de man (ook daar hoef je geen verschijnselen van te hebben, behalve dat zij reageert op jouw infectie).

Nog uitzonderlijk en ik sta niet in voor het waarheidsgehalte: ik heb weleens gehoord van vrouwen die heftig reageren op (iets in) het sperma van hun partner. Dan zou je het een tijdje met condoom kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier ook lange tijd last van gehad, alle methodes geprobeerd die hier genoemd zijn, maar bij mij hielp het niet voldoende, ik had vaak toch nog een blaasontsteking.

Naar de huisarts gegaan, doorverwijzing naar de uroloog in het ziekenhuis, en na een aantal onderzoekjes gaf hij mij het advies om nitrofurantoine te halen (antibiotica kuur die je kan krijgen als je blaasontsteking hebt.)

Nu neem ik elke keer vlak voor, of vlak na geslachtsgemeenschap 1 pilletje, en dan werkt het preventief tegen een blaasontsteking.

Ik heb sindsdien niet meer last gehad van blaasontsteking.

Ik zou je vrouw eerst wat van de methodes laten proberen die andere mensen al hebben genoemd, maar mocht dat niet helpen, kan dat wat ik vertelde een oplossing zijn.
13 jaar geleden
cranberry's is een natuurlijk middel tegen blaasontsteking.

wiki zegt:
"
De cranberry bevat behalve vitamine C ook proanthocyanidinen (onder meer epicatechine). Deze stoffen zorgen er onder meer voor dat bacteriën (met name Escherichia coli) zich niet aan de blaaswand kunnen hechten[1]. De bessen zijn hierdoor waarschijnlijk effectief bij het voorkomen van blaasontsteking bij vrouwen[2]. Er zijn bovendien aanwijzingen dat de bessen zouden helpen bij het voorkomen van maagzweren en van tandplaque. De bessen bevatten ook oxaalzuur, benzoëzuur en isoforon[3]. Bijwerkingen: het gebruik van grote hoeveelheden kan misselijkheid en diarree veroorzaken.
"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blaasontsteking na de geslachtsgemeenschap komt vaak voor. Dit komt omdat tijdens het vrijen bacteriën zich kunnen ophopen rond de urinebuis. Simpele remedie is om zo snel mogelijk na het vrijen (ze mag best even 2-3 minuten blijven liggen) even te plassen zodat de urinebuis weer is schoongespoeld. Dit advies geven huisartsen vaak mee aan vrouwen die te kampen hebben met regelmatige blaasontstekingen.

Over de schimmelinfectie: die kun je makkelijk oplopen doordat bacterieën rond de anus in contact komen met de vagina. Dit is de reden dat meisjes wordt aangeleerd om hun vagina van voor naar achter schoon te vegen en niet andersom.

Probeer er tijdens de sex op te letten dat je je vingers of penis niet eerst langs haar anus wrijft om hem vervolgens in haar vagina te steken. Zeker even je penis wassen wanneer je eerst anale sex hebt gehad en vervolgens over wilt gaan naar vaginale sex.

10 tegen 1 dat deze maatregelen de klachten vrijwel doen verdwijnen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen de blaasontsteking:
- Plassen na geslachtsgemeenschap.
- Voldoende vitamine C binnenkrijgen. (Zorgt voor een zuur klimaat in de blaas waar de bacteriën niet tegen kunnen.)
- Voldoende drinken. (Veel mensen drinken te weinig, dat is niet alleen belangrijk tegen uitdroging, maar ook gewoon om de blaas door te spoelen.)
- Extra schoon zijn op jouw penis. (Die kan wel tegen zeep, en blaasontsteking kan ontstaan doordat bacteriën op jouw penis bij de daad in de urineleider van je vrouw terecht komen.)

Tegen de schimmel:
- Absoluut niet wassen met zeep van welke soort dan ook. Oók geen Lactacyd o.i.d. Dat lijkt wel lekker schoon, maar het vernietigt de natuurlijke beschermingsmechanismen van de vagina. De vagina is zelfreinigend, het enige wat je nodig hebt is wat schoon water aan de buitenkant. De binnenkant moet je sowieso met rust laten.

In het algemeen: met dit soort chronische problemen moet je altijd naar een arts. Het kan goed zijn dat je vrouw een verlaagde weerstand heeft, bijvoorbeeld omdat ze iets anders onder de leden heeft, waardoor ze extra vatbaar is voor bijvoorbeeld blaasontsteking en schimmelinfecties. Als dat zo is, dan kun je water drinken en vitaminepillen slikken tot je een ons weegt, maar dan blijft het probleem terugkomen. Zaak dus om zoiets uit te sluiten/op te sporen/te behandelen!