Is dit hypocriet (zie uitleg)?

Vandaag vernam ik dat een oude kennis (vanaf mijn jeugd) is overleden. Ze was hooguit tien jaar ouder dan mij. Eigenlijk mocht ik haar nooit zo erg, maar nu ben ik er toch wel een beetje van van mijn stuk. Is dit hypocriet omdat ik haar eigenlijk nooit zo gemogen heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als iemand die je gekend hebt die bovendien niet veel ouder is dan jij, komt vooral het sterven van deze persoon hard aan.
Je personifieert je eigen mogelijke kwetsbaarheid met die van deze kennis en dat geeft een mentale schok.
Een persoonlijke -onderhouden- band is geen voorwaarde om dit gevoel te bewerkstelligen.
Met hypocrisie heeft het absoluut NIETS te maken, het is een oprecht gevoelbeleving en het zou eender vreemd zijn als deze reactie niet optrad.
Met je gevoel is in dit geval niets aan de hand.
Gecondoleerd en laar de rouwgevoelens gerust toe, ze zijn oprecht, vast en zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat vind ik zeker niet hypocriet.
ik begrijp dat je er geen idee van had, maar het nogal abrupt te horen hebt gekregen.
dan schrik je toch even.
bovendien was ze maar 10 jaar ouder, dan sta je toch even stil bij je eigen sterfelijkheid.
geen wonder dat je een beetje van je stuk bent.
sterkte!
Rieneke1
13 jaar geleden
Nee, dat is niet hypocriet, zolang je gevoel (dat van je stuk gebracht zijn) maar oprecht is. Bovendien is het altijd erg als iemand jong overlijdt, of je die persoon nu mocht of niet. Het is mijns inziens niet meer dan menselijk om je daar rot over te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is het zeker niet. Hypocriet betekent dat je voordoet alsof je een bepaalde waarde huldigt, maar je daar in praktijk niet naar gedraagt. Bijvoorbeeld: je beklaagt je erover dat mensen om je heen roddelen en keurt dat gedrag af, maar zelf roddel je net zo hard.

Dat je iemand niet aardig vindt of hebt gevonden betekent nog niet dat je die iemand het ergste toewenst. Als die iemand dan iets erg overkomt of, in dit geval, komt te overlijden, mag je dat erg vinden en daardoor geraakt of geschokt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hypocriet wellicht niet, wel kan het een vals sentiment zijn. we hadden een rector op school die gewoon een kl**tzak was MI. toen ging ie dood. en was er ineens een sfeer van: maar eigenlijk was het niet zo'n slechte gozer. niks slechts over de doden bladiebla. ik vond het in die zin triest dat het een man was die ook zichzelf in de weg zat met zijn karakter en een gezin achter liet. maar mijn ervaringen met hem toen hij nog leefde worden er niet met terugwerkende kracht beter op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ze heeft mij nooit 'iets aangedaan' ofzo, en het is ook niet zo dat ik haar nu ineens een 'beste meid' vindt/vond. Ze was gewoon mijn type niet. En toch schrok ik er van. Maar wel + voor je antwoord want zo gaat het inderdaad wel vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ter nuance misschien, de man bedoelde het niet slecht maar had wellicht het verkeerde beroep gekozen. hij was soms autoritair uit onmacht had ik het idee, maar dat clashte dus vaak. ik heb me niet geirriteerd aan het feit dat er een soort van schok door de school ging maar aan de oneigenlijke herrinering. waarom kan je niet na iemands dood hardop zegen dat iemand een erg lastig karakter had en andere mensen daar terdege last van hadden. maar daarbij de notie hebben dat het niet uit slechtheid was en hij zichzelf misschien ook wel anders had willen bewegen. daarmee eer je iemand meer dan iemand na de dood dingen toe te dichten die er gewoon niet waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich best wel een goeie voor een nieuwe vraag overigens. Waarom zovaak na iemands overlijden: "Over de doden niets dan goeds"? ;-) Stel jij hem? :-) Want ik ben het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben zelf ook wel benieuwd naar de antwoorden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, bij deze:)
ik denk dat je je toch n beetje schuldig voelt omdat t je toch iets doet,ook al mocht je haar niet zo.de herinneringen aan haar liggen je dus toch nog vers in je geheugen anders had t je ook niet zoveel gedaan.hypocriet is dit niet, het was gewoon niet iemand die je graag mocht in zekere zin.daarom kan t je nog wel iets doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet van je stuk om haar, maar omdat de dood dichterbij komt.